שאל את הרב

מכתב לש''ץ-פעילות חינוכית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/03/07 23:48 יז באדר התשסז

שאלה

בס"ד.

שלום,

אני כרגע בת שרות בבי"ס בחו"ל ועלה רעיון לכתוב מכתב שכל בת ש'חזנית' תקרא אותו לפני התפילה <החזנית נבחרת באותו בוקר באופן אקראי>. הרעיון עלה בעקבות כך שהחזניות שקטות מדי,לפעמים לא שומעים אותן, ממהרות מדי- ככה שהרוב לא מספיקות או 'מרחפות' בזמן התפילה.

הייתי רוצה שיבינו את גודל האחריות הרובצת על כתפן כמנהיגות הציבור. הייתי רוצה שיתפללו בקול,מתוך גאוה שהן 'רועות צאן קדושים'. האם תוכלו לעזור לי עם מכתב/נקודות למכתב?

אני כבר אתרגם בעצמי לאנגלית.

תודה רבה..

תשובה

בת שרות יקרה,
את עושה עבודה חשובה ונפלאה, כל הכבוד!
החזרת אותי כמה שנים אחורה, כשאני הייתי מדריכה באולפנה ובאמת אחת הבעיות הגדולות שהתמודדתי איתן הייתה התפילה.
אני מסכימה איתך שלחזנית יש כח רב כדי לתת את האווירה והטון בתפילה ותפקידה באמת חשוב.
הפתרון שהעלית הוא פתרון מצויין אבל הוא זמני, לא שזה רע אבל צריך לקחת את זה בחשבון.
למה היעילות של המכתב זמנית?
כי בהתלחה הוא יהיה אטרקציה שכל הבנות ירצו לקרוא אותו, ובהתחלה כולם יתלהבו ואז ההתלבות תדעך, כי זה טבעו של עולם ועד שיגיע תור החזניות הבאות המכתב כבר לא יהיה אטרקציה, כולם כבר יכירו אותו..
אני לא רוצה חלילה להרפות את ידייך, זה רעיון מצויין! אבל צריך לחשוב על פתרון לתווך ארוך יותר, פתרון חינוכי.
אני חושבת שמה שהכי כדאי לעשות זה מהלך חינוכי מקיף, בשיתוף פעולה של הצוות החינוכי, למקד את הבעיה, לעשות שיעורי חינוך, סמינריונים, קטעים עם נקודות למחשבה על הלוח הכיתתי, סרטים, דיונים וכו´.
עם בעיות חינוכיות מתמודדים עם כלים חינוכיים ולא פתרון חד פעמי...

אני חושבת שאפשר לעשות שלב מקדים למכתב והוא שאת תהיי כמה ימים החזנית ותראי להם (דוג´ אישית..) איך החזנית צריכה להתפלל. לא כל הבנות ישימו לב להבדל, אבל יהיו כמה שכן ישימו לב ואולי גם ישנו את התפילה שלהן בעיקבותיך.

מה לכתוב במכתב?
אני חושבת שלא כדאי שהוא יהיה ארוך, כי לא יקראו אותו.
תכתבי כמה שורות בשפתך על הכח של מנהיג ועל כך שחזן טוב יכול לשנות את האווירה בתפילה הכיתתית.
אני הייתי מצרפת גם סיפור חסידי קצר עם מסר חזק, שיבינו לבד..
אני מצרפת לך אחד..

"הקטר החם.
לאחת העיירות בפולין הגיעה שמועה, כי למחרת תגיע הרכבת הראשונה. יצאו בני העיירה וביניהם אדמו"ר מפורסם לחזות בכלי החדש. לא הסתפק אותו אדמו"ר וניגש למשש את הקטר וקרונותיו.
תמהו האנשים ושאלוהו לפשר התנהגותו.
השיב להם אותו אדמו"ר: מכל דבר בעולם יש ללמוד לקחים, הנה ראיתי כי הקרונות קרים כקרח, אך הקטר חם ולהט יש בו, והבינותי: [אם העומד בראש והמוביל חם הוא ולהט יש בו, הרי בכוחו לגרור אחריו גם רבים שהם קרים כקרח]...."

מדריכה יקרה,
פתרונות זמניים הם אולי קלים לעשיה ונחמדים אבל כשאנחנו בתפקיד חינוכי אנחנו צריכים לראות מעבר ולפעול מעבר כדי שהשינוי יהיה משמעותי, כדי שיהיה חינוך אמיתי.
את עושה עבודה חשובה מאוד!
ואם תפתחי את העיניים תראי שאת לא רק תורמת אלא גם נתרמת, והרבה.
תגלי בסוף השנה שגדלת, שיצאו ממך כוחות שלא ידעת על קיומם!
הרבה בהצלחה!
המשך עשייה טובה ומועילה!
היי ברוכה!
מיכל

המייל שלי לרשותך בשמחה!
MCHY22@GMAIL.COM


כתבות נוספות