שאל את הרב

מי גבינה

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 12/12/06 20:39 כא בכסלו התשסז

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה.

לפני מספר שבועות שמעתי מדודתי שיש איזשהי בעייה עם מי גבינה/אבקת מי גבינה ששמה חברת עלית במוצרים שלהם מבחינת כשרות.

רציתי לדעת מה זה בדיוק.

האם באמת יש איסור לאכול את זה?

דבר שחיזק מאוד את שאלתי הוא שבמגדים חומר זה לא מוכנס לתוך המזון.

בברכת התורה

---יצחק בוחניק

תשובה

אני מניח שכוונתך לאבקת חלב נכרי. חז"ל גזרו שלא להשתמש בחלב שנחלב על ידי גוי ללא השגחת יהודי, שמא ערבו בו חלב של בהמה טמאה. לדעת פוסקים רבים הגזרה היתה על החלב עצמו ולא על מוצרי חלב. אבקת חלב היא אחד ממוצרי החלב. מוצרים שמעורבת בתוכם אבקת חלב נמצאים בדרגת חשש עוד יותר נמוכה. הציץ אליעזר נשאל על שוקולד המכיל אבקת חלב נכרי ומיובא משוויץ. בתשובתו מעלה נקודה מקילה עוד יותר, שממשלת שוויץ מחמירה מאד שמוצרי החלב יהיו עשויים רק חלב פרה (לא מטעמי כשרות) ועורכת בדיקות של קווי ייצור של מוצרי חלב. בהתאם לכך ציין שהחשש שבגללו נגזרה הגזירה פוחת עוד יותר בימינו, במדינות בהם התקן וההקפדה חמורים.
ובכל זאת, מציין הציץ אליעזר שגדולי הפוסקים בארץ ישראל במאות השנים האחרונות נהגו שלא להשתמש בחלב נכרי ואפילו באבקת חלב נכרי, גם כאשר החשש שמא מעורב בו חלב מבהמה טמאה נמוך ביותר. מתוך כך נפוץ מנהג טוב להימנע מאכילת מוצרים המכילים אבקת חלב נכרי. אכן, רבים וטובים ההולכים על פי שורת הדין אינם נמנעים מאבקת חלב נכרי המיוצר במקומות בהם הפיקוח קפדני, כפי שכתבתי למעלה.
בהתאם לזאת מיוצרים בארץ בחברות שונות גם מוצרים שמעורבת בתוכם אבקת חלב נכרי ובהכשרים טובים. ולצורך המקפידים שלא להשתמש כלל בחלב נכרי ומוצריו יש פסי ייצור בהתאם. בדרך כלל מצויין על גבי המוצר אם הוא מכיל חלב נכרי או רק חלב ישראל.

כתבות נוספות