שאל את הרב

מידת הענווה של משה רבינו

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/12/15 15:11 כה בכסלו התשעו

שאלה

שלום,

בתקופה האחרונה די מעסיקה אותי השאלה לגבי מידת הענווה של משה רבינו..

כשקראתי את ההתגלות של הקב"ה למשה במעמד הסנה ממש התפלאתי איך הדו שיח הזה היה כלכך ארוך ומשה לא קם מיד ועשה מה שריבנו של עולם ציווה עליו והתחיל להתחכם ולהצתנע. ואיך אני יכולה ליישם את מידת הענווה לחיים שלי וללמוד מהאדם שהכי עניו מכל אדם אשר על פני האדמה כשיחד עם זאת הדרך הזו בעיני לא ברורה לחלוטין?

מקווה שתוכלו לעזור לי להבין את דרכו של משה רבינו ולהסביר לי כיצד אני יכולה ליישם את המידה הזאת לחיי

תודה:)

תשובה

שלום לשואלת היקרה!
מחילה על ההמתנה הממושכת.
שאלה יפה שאלת..! אכן איך משה מתמהמה לדבר ה´?

לכן נאמר - לכאורה אכן כך משה מצטנע ולכאורה "מתחכם" עם הקב"ה. שאלתך היא על משה העניו מכל האדם? אכן משה אשר הינו העניו שבענווים מלמד אותנו דרך הסיפורים את מקום ההחלה, את ההתבוננות במציאות בביטול מצד אחד אך מצד שני קם ועושה מעשה.

משה הוא בן עמ-רם- בשונה מאב-רם. אברהם הוא אב המון גויים-כל הרוצה יבורא וייצטרף לדבר ה´.
משה לעומתו נושא את העם עליו-משה ועם ישראל הם אחד. כאשר משה מצתנע וטוען-והם לא יאמינו לי- כך אכן קרה גם בפועל. משה קורה את המציאות. משה מבין את העם- כי הוא מכיל אותם, הוא נושא אותם באישיותו.

ככל שהאדם עניו יותר-מכיל בתוכו יותר ויותר את המציאות הכללית. יותר ויותר מעגלים. עד שאם נסתכל על הגמרא נראה שהלל הזקן אומר: "אם אני כאן הכל כאן ואם איני כאן-מי כאן? לכאורה שחצני ביותר! אלא ההיפך הוא הנכון. הלל מכיל בתוכו מה שיותר אנשים, הוא כל כך עניו שכל ה"אני" שלו מורכב ממציאות יותר ויותר כוללת, יותר ויותר סוגי אנשים, חיות, פרחים - מכולם הוא למד, רואה בכולם חלק מאשיותו.

אז בחיינו עלינו לקחת את מידתם של משה והלל-סמלי הענווה הישראליים. כנזקקים לעשות מעשה- עושים. מבינים את מקומנו, יודעים מה הם יכולותנו. ומשתדלים להיות בעמדת למידה מכל אדם, מכל סיטואציה. מבינים שהקב"ה, בורא עולם הוא גדול ועצום ומתבטלים אך במקביל מבינים שהוא מעוניין שכוחותיי יתממשו במציאות במה שיותר מעגלים בכמה שיותר אנשים ועל כן אני לא משוויץ ביכולותיי- אני בוחן את המציאות, אני בוחן את הכלים שיש בי ולפיכך אני פועל להשפיע טוב.

פעילות גדולה תוך הכלת המציאות, ביחד עם הבנת מקומי בעולם.

כמובן הייתי ממליץ בחום בחום בחום -לשבת ולהעמיק. יש לרב סלטנוביץ´ מאמר מצוין באתר ישיבה, יש לא מעט שיעורים במכון מאיר.
משה הוא דמות גדולה, ולכן ניתן להבינו ברבדים רבים - אם שאלת, סימן שזה חשוב לך!

סחטיין
ובהצלחה בכל
חנן
hananb1081@gmail.com

כתבות נוספות