שאל את הרב

מידת הגאוה.

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 25/12/06 01:33 ד בטבת התשסז

שאלה

כיצד מתקנים את מידת הגאוה?

תמיד כשר אני עושה משהו אני חושבת לעצמי ואו אנשים ראים.. יעריכו אותי... ואני בכל ליבי רוצה לעשות את המצוה בלי המחשבות המיותרות אבל הן פשוט צצות !!!

וכך קשה לי מאוד לעבוד את הקב"ה...ולפעמים אני עושה מצות או חסדים ואני אומרת לעצמי שאני לא אומר לאף אחד כדי להתגבר על מידת הגאוה שבי אבל אני הרבה פעמים נשברת וכן מספרת וכשמעריכים אותי על כך אני חצי שמחה וחצי לא...

אם יש עצות כיצד להתגבר על המידה המגונה הזו אני יותר מאשמח.

תודה מעומקא דליבא

שכוייח

תשובה

ב"ה


שלום.

את מתארת תופעה שהיא טבעית ונורמאלית לחלוטין.
כל אדם רוצה בתוך תוכו שיעריכו אותו ושיחמיאו לו . זה דבר שהוא נמצא בבסיס נפש האדם.ורבי אומר במשנה "איזהי דרך ישרה שיבור לו האדם.. כל שהיא תפארת לו מן האדם". כי המדד לעשיה הוא שהאדם לא רק אהוב ורצוי לשמיים אלא גם אהוב ורצוי לבריות.

ואמרו חכמים "מתוך שלא לשמה בא לשמה" כלומר גם אם את עושה איזה מצווה ולמצווה הזו מתלווים רגשות של גאווה אז אסור לך להתייאש ולהמנע מקיום המצווה כי האפשרות להגיע לדרגה גבוהה של קיום מצווה "לשמה" ללא פניות עוברת דרך מציאות של קיומה במצב של "לא לשמה" .

ובמשך הזמן לאט לאט בתהליך של שנים תוכלי להגיע למצב שונה ואחר .
אבל זה דורש עבודה ואימון .ובנתיים תמשיכי להיות את! ותפעלי ותעשי כי העשייה היא מאוד חשובה אל תמנעי ממנה.ואם מתאפשר לך לקבוע לימוד יום יומי בספר מסילת ישרים זה מצויין .
הלימוד עצמו הוא התאוריה ויש צורך לקיים את מה שלומדים (לא את הכל ולא בבת אחת אלא בקצב איטי ולאט לאט לפי מדרגת האדם באשר הוא אדם) וזו עבודה גדולה של שנים ארוכות.
יחד עם זה יש להתחזק במידת הבטחון בהשם כי הוא הנותן את הכוחות ואת כל הדברים הטובים לאדם.
מידת הביטחון נוסכת באדם את האיזון הנכון בין ענווה לגאווה.



חזקי ואימצי !!



עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות