שאל את הרב

מחנה סיירים בני עקיבא

חדשות כיפה הרב שי פירון 01/07/01 23:06 י בתמוז התשסא

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב!

קוראים לי אלון ואני מסניף שיכון פ"ת.

המדריך של השבט שלנו בא אלינו כחודשיים קודם המחנה (שהמחנה עצמו בעוד כחודש) ואמר לנו שלא נצא למחנה.

והיום ט' תמוז עשינו "ישיבת שבט" בנושא.

הצדדים היו להלן:

שני המדריכים שלנו, אמרו כי אסור הדבר לפי ההלכה - שהרי נאמר "ולא תתורו" וכו' וכן השו"ע אומר שצריך להרחיק מזה "מאד מאד"... המדריכים טוענים שהשבט שלנו הגיע למדרגה רוחנית מסוימת שאם הוא יצא למחנה אז אנחנו רק נתקלקל שם בגלל חוסר צניעות במחנה וכדו' ולכן אין לנו היתר לצאת למחנה...

הצד השני היה של המדריכות והחניכים\ות, שאמרו שאם אנחנו לא יוצאים למחנה בגישה שמטרת המחנה היא לצאת עם כמה שיותר "טלפונים" אלא בשביל האווירה והגיבוש, הכרת הארץ ולקבל תרומה ערכית מהמחנה - אז מותר ואף אפשר לשפר את האווירה הכללית במחנה.

והשאלות שלי הם כך:

א. מה היא ההגדרה של הרחקה מנשים "מאד מאד" - האם זה עד כדי כך שיש איסור לצאת למחנות בני עקיבא?

ואם אסור - אז מדוע ישנו המחנה - הרי יש איסור ובראש המחנה עומדים רבנים ואנשי תורה והרי לפי התורה אסורה היציאה למחנה...

2. מה לבחור - האם בדרך הראשונה, שאסור לצאת או אני יכול לצאת אם אני יוצא בגישה שונה למחנה, כדרך השנייה?

אודה לך מאד אם תשיב לי על השאלות הנ"ל.

אלון קאופמן מסניף שיכון פ"ת.

תשובה

ב"ה
אלון, שלום רב!
בשל חופשה ראיתי את שאלתך רק הערב והנני למהר לענות לך על שאלותיך החשובות.
ראשית, אני שמח שבשבט שלכם אתם מנהלים דיונים כל כך רציניים. זה מעיד על רמה גבוהה ומשמעותי. שנית, אני מאמין שבני עקיבא היא מסגרת שמותאמת לדור בו אנו חיים. בזכות בני עקיבא, רבים נחשפו לעולמות של תורה ושל קדושה והגיעו לכל מה שהגיעו בזכות התנועה. אני חושב שעליכם לכנס את כל השבט ולקבל החלטה באיזה אופן תוכלו להשפיע ולתקן. אם יש יחידים שמרגישים שאין להם מקום במחנה, צריך לכבד ולעודד אותם. אבל, על המדריכים לדאוג שהשבט יצא למחנה. יכול להיות שהקפדה יתירה של המדריכים תגרום להתרחקותם של חלק מהחברה ולכן צריך למצוא את האיזון הנכון ולזכור למה נועדה תנועה חשובה זו.
ב. מה שנאמר בהלכה שצריך להתרחק מנשים מאוד מאוד, קשור לגדרי הצניעות שעליהם מבוססת הקדושה הישראלית. אולם, אין ספק ששונה ההתרחקות בימינו מאשר בימים עברו.
פעם, לא יצאו נשים לעבודה, לא היו מורות בישיבות תיכוניות, ועוד. היום, המציאות השתנתה (מה שלא בטוח שטוב...) ולכן ההגדרה של ההתרחקות והיקפה השתנתה.

כל טוב,
שי

כתבות נוספות