שאל את הרב

מחאה על חילול שבת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/11/02 15:20 כ בכסלו התשסג

שאלה

שלום.

אני גרה בכפר סבא, ובשבוע שעבר התחילו לפרסם בכל העיר מודעות גדולות וגם בדואר ובעיתון של העיר, בקיצור בכל מקום שהקניון פתוח בשבת (כל הקניון, חוץ מדברים כשרים שאין הרבה) ושיש גם כמה דברים חינם למי שבא, ושמו שלט ענק בקניון. בשבת שעברה שמענו שהיו המון אנשים. הדתיים כעסו מאוד והמועצה הדתית בעיר החליטה בשבת הקרובה ללכת לרחבה של הקניון בשבת ולהתפלל מוסף. מדובר בהרבה אנשים שילכו ויתפללו בהפגנתיות להראות להם שלא נעבור על זה בשתיקה... השאלה היא אם מותר לעשות בכלל דבר כזה? יהיה שם המון חילונים שיבוזו ואפילו יתחילו לקלל ולעשות בלאגן... זה לא חילול ה'? מה צריך אז לעשות? לא לקנות שם זה ברור, אבל חוץ מזה מה אפשר לעשות כדי שנראה להם שאנחנו לא עוברים על זה בשתיקה?

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה,
ראשית רציתי לשתף אותך ברגשות הצער שלי על הדבר האיום של חילול שבת בפרהסיא. השבת הקדושה, היא העדות לבריאת העולם. היא המיחדת את עם ישראל כמו שהגמרא אומרת "שהקב"ה והשבת מעידים על עם ישראל". "יותר מששמרו ישראל על השבת, שמרה השבת על ישראל" כתב אחד העם. השבת היא ערך עליון שעם ישראל הנחיל לכל האומות, ערך של מנוחה ומשפחה, ערך של התעלות רוחנית. ואנו צריכים להיות מלאי צער ויגון, על כך שהשבת נרמסת דווקא בארץ ישראל. מדינת ישראל חוקקה חוקים למען שמירת השבת, והיום החוקים הללו נרמסים מבלי פוצה פה ומצפצף. פורצים את ה"סטסטוס קוו" ולא משאירים כל זכר למדינה היהודית. והלב שלנו שמלא צער על כל חילול שבת של יהודי פרטי, נחמץ מחילול השבת המאורגן בארץ הקודש.
אחרי ההקדמה הזאת, אני חושב שהשאלה לא ברורה. חילול השבת- הוא חילול ה' הנורא. חילול השבת- היא הפגיעה בקודשי ישראל. תפילת מוסף, מחאה למען כבודה של השבת, אינה ולא תוכל להיות חילול ה'.
בסעיף הראשון בשולחן ערוך כתוב "אל יבוש מפני המלעיגים עליו בעבודת ה'", דהיינו, אם צוחקים עליך על עבודת ה' אסור לך להתבייש ולהתקפל בגלל זה. אבל ישאל השואל, אם צוחקים עלי, אז זה חילול ה'.
לא נכון!!! אם ה' אמר לעשות משהו, מי שצוחק עליך הוא המחלל את ה'. מחאה על חילול שבת, זה הרגש היהודי הבסיסי. כל מי שירקו על האמא שלו, ח"ו, ילך למחות. וגם אנחנו כשפוגעים באמא, "שבת", נלך למחות, ואין בזה חילול ה'. ההפך, אם יחללו שבת ואנחנו לא נכאב, אם יחללו שבת ואנחנו לא נמחה, זה חילול ה' יותר גדול מכל דבר אחר. כאילו לא אכפת לאף אחד מכבודה של השבת.
אין כוונתי להגרר לעימותים ואלימות, חס וחלילה, אין כל היתר להרים יד על יהודי, לצעוק ולכעוס. אין זה מכבודה של השבת שיריבו עליה. אך כבודה של השבת שהציבור בצורה יפה ונאותה ילך וימחה, כדי שלפחות כלפי הקב"ה נראה שאיננו עורבים לסדר היום על חילולה של השבת. נלך ונשכנע בדרכי נועם, נלך ונפגין. זוהי זכותינו וגם חובתינו. מתוך אהבה גדולה לשבת ולעם ישראל, ומתוך אמונה גדולה בשבת ובעם ישראל.
ובזכות שישמרו ישראל שתי שבתות כתיקנם נזכה לגאולה השלמה
שמיר, חברים מקשיבים


כתבות נוספות