שאל את הרב

מה עושים כדי להפסיק את התאוות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/12/06 13:32 כג בכסלו התשסז

שאלה

שלום , אני בתקופה האחרונה תאווה להמון דברים .

כמו למשל לקנות עד בגדים כבר שאין לי מקום בארון, ולקנות נעליים ,לטייל ולהנות נגיד יום כייף בקנייוון ודברים כאלו .

מה עליי לעשות על מנת להפסיק להיות תאווה לכל מיני דברים גשמיים ?<

תודה,ויום נפלא לאה .

תשובה

שלום לאה,
שמחתי מאוד לקרוא על הרצון שלך להתעלות ולהתקדם.
השתמשת במילה "תאווה", מהי תאווה?
תאווה זו ההתמכרות למשהו, שחייבים לקבל/ לעשות דבר מסוים.
רבים מאתנו נהנים לאכול דברים טעימים ו-כולנו זקוקים לאוכל מעצם טבענו.. ברור לך שאכילה שהיא בגלל צורך פיזי אמיתי אינה תאווה אולם מה בנוגע לממתקים או אוכל אחר טעים ולאו דווקא בריא?
השאלה היא האם אנו מכורים לאותם סוגי אוכל שהם מעבר לצורך הבסיסי שלנו. מותר להנות מאכילת ממתק! זו אינה תאווה אולם כמו בהרבה דברים אחרים בחיים הגבול הוא האם אנו כבר לא יכולים בלי אותו אוכל.
לדוגמא: אם חשבתי ותכננתי לאכול משהו ממש "שווה" ובסוף לא אכלתי האם אני עצובה מזה? אם כן- אז אני מכורה ואכילתי היא אכילת תאווה, אבל אם אני לא עצובה, אבל כן הייתי שמחה לאכול וזה היה טעים לי אז זו אינה תאווה. אותו הדבר בנוגע לנעליים, טיול בקניון וכו'. אם אני מכורה, לא מסוגלת להעביר יום בלי זה או אפילו רק עצובה כשזה לא יוצא, אז אני צריכה לעבוד על עצמי להשתנות, אולם אם זה לא כך אז הכל בסדר ואפשר להמשיך לאכול...
איך משתנים? איך עובדים על עצמנו?
כמובן, חשוב מאד לדעת שעבודה עצמית היא קשה ולא משתנים ביום אחד או שבוע אחד, זו תקופה ארוכה אבל משתלמת! כל צעד הכי קטן לעבר המטרה הוא התקדמות עצומה!
יש שתי דרכים להשתנות, המשותף לשתיהן הוא המודעות. אם אנו מודעים לבעיה ז"א מבינים שהמצב הנוכחי הוא צריך שיפור אז זו כבר חצי הדרך להצלחה!
ראשונה, מפחיתים בצורה הדרגתית את ההרגל שלנו למשהו. לדוגמא: אם עד היום הייתי רגילה להסתובב בקניון פעם בשבוע אז מהיום אלך רק פעם בשבוע וחצי, וכשאתרגל לזה, אלך רק פעם בשבועיים עד שאגיע לרמה כזו שאינני תלויה כלל בהליכה לקניון.
חשוב לדעת שאם אנו מפחיתים באופן מיידי בגלל הרצון החזק שלנו להשתנות, בסופו של דבר לא באמת נשתנה כי כשמשנים משהו באופן מיידי, קשה להתמיד בו ואז מתייאשים לגמרי!
השניה, והיא במישור שונה, ללמוד ולקרוא ספרים הקשורים באמונה, בעבודה על המידות ובכלל בדברים שהם יותר רוחניים, זה יכול להיות סיפורי חז"ל וזה יכול להיות שמיעת שיעורי "תניא", למידת הספר "מסילת ישרים" ועוד.
כאשר אדם לומד חושב ומתעסק בנושאים שהם פחות גשמיים זה משפיע על ההתנהגות שלו בהרבה תחומים וגם על אופן האכילה!
יש עוד נקודה משמעותית, בד"כ הדחף הזה לאכול או ללכת לקניון וכו' הוא תוצאה של קושי נפשי, זה יכול להיות קושי מכל סוג: חברות, משפחה וכו' אז אנו "פורקים" ע"י האכילה או דברים נוספים. במקרים כאלו עדיף שיחד עם השינוי המעשי והעבודה הרוחנית כדאי לחשוב מה הגורם למצב רוח הזה? מה ניתן לשנות ואיך. אפשר גם להתייעץ עם מישהו מבוגר, זה יכול מאד להועיל! אז השינוי יהיה הרבה יותר שלם!
ראי גם:
האם מותר ליהנות ביהדות? https://www.kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=42059

לאה, שיהיה לך בהצלחה! את בדרך הנכונה!
אם את מעוניינת לשאול, או להגיב, אז בשמחה:
tamarkur@gmail.com
תמר.

כתבות נוספות