שאל את הרב

מה הסיבה לנטילת ידיים

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 03/08/03 03:49 ה באב התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרב! שאלתי היא: מה הסיבה שנוטלים ידיים -לפני הארוחה, אחרי שיוצאים מהשירותים וביציאה מבית- הקברות?

בתודה...

תשובה

ב"ה



ברכה ושלום.



נטילת ידיים הוא נושא מסובך להסברה , כיוון שישנם כמה סוגי נטילת ידיים , מקורם שונה ודינם שונה . נטילת ידים לסעודה זו היא מצווה מדרבנן המיוחסת לשלמה המלך שתיקן נטילת ידים ועירובין . וסמכו חכמים על הפסוק "בבואם אל אוהל מועד ,ירחצו ידיהם " ( מדובר על הכוהנים בבית המקדש ) שמות ל' פסוק יז-כא'

בימינו השאירו חכמים את עניין אכילת חולין בטהרה אך ורק לפני אכילת לחם לסעודה והוא זכר לאכילה בטהרה שהיתה בתקופת הבית . דינם של נטילת ידים זו מפורשת בשולחן ערוך סימן קנח' .

אולם נטילות ידיים אחרות שהזכרת מקורם שונה לחלוטין ודינהם שונים , נטילות ידיים אלו מקורם בדברי הגמרא במסכת ברכות דף נא' ודף ה' , [הם להסיר רוח רעה וטומאה שבה על האדם בשינה ובכמה מפגשים אחרים אם אותה רוח רעה ]. וכבר חלקו הראשונים ( הרא"ש והרשב"א מה מקורה ) האם עצם הלילה והשינה גורמת לרוח רעה או לכלוך מנגיעה במקומות מטונפים הם הגורמים לרוח הרעה , עיין במשנה ברורה בהרחבה אורח' בסימן ד' . נפסק להלכה שאלו צריכים ליטול ידיים : הקם מהשינה, הנוגע בדבר טמא , או לכלוך , הנוגע במת , היוצא מבית הכסא ,מבית המרחץ,הנוטל צפורניו ,חופף ראשו , החולץ נעליו . כל אלו צריכים נטילת ידים בלי ברכה .
הסיבה לכל המקרים הללו היא הסרת טומאה שמקורה או ברוח רעה או בלכלוך ,זיעה וכדומה . שהם המביאות לידי רוח רעה , ולכן הצריכו חכמים נטילת ידים .


ועיין גם בתשובתי לגבי נטילת ידיים ורגליים ב:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=21252





בברכה,



עוזיאל



.

כתבות נוספות