שאל את הרב

מה המשמעות של ברכת הלבנה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/08/01 07:35 יח באב התשסא

שאלה

מהי המשמעות של ברכה ללבנה?

מהוא המקור לברכה זו?

האם ישנן התיחסויות מבקרות על העניין [הגר"א?]

התפילה כפשוטה נראית לי בכל פעם מחדש כלא מתאימה ולא מובנת.

יהונתן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום יהונתן,
המקור לברכת הלבנה הוא בגמרא מסכת סנהדרין מב,א , והלכותיה מובאות בשו"ע או"ח סי' תכו.
על משמעות הברכה כותב ה"ביאור הלכה" (שם, ד"ה:"ומברך מעומד"):
"על ידי הלבנה ושארי צבא השמים ששומרים תמיד את תפקידם, אנו רואים גדולתו של הקב"ה. ואנו מברכים "פועל אמת" על הקב"ה שהוא אלוהים אמת שפעולתו אמת... שהיא קיימת לעולם, כעניין שנאמר "ויעמידם לעד לעולם" ".
וברמ"א בסעיף ב' מובא: "ונוהגין לומר 'דוד מלך ישראל חי וקיים' , שמלכותו נמשל ללבנה ועתיד להתחדש כמותה, וכנסת ישראל תחזור להתדבק בבעלה שהוא הקב"ה דוגמת הלבנה המתחדשת עם החמה... ולכן עושים שמחות וריקודין בקדוש החודש דוגמת שמחת נישואין".
ומוסיף שם ה"ביאור הלכה" : "וכלל הברכה עם השם יתברך לבדו, ולזולתו חס ושלום אין לברך ולהתפלל, רק על ידי הלבנה נראה גבורותיו... ושמעתי מאחד דברי טעם במה שנהגו בכמה מקומות לומר אחר קידוש לבנה "עלינו לשבח", היינו שלא יטעו חס ושלום במה שאנו יוצאים נגד הלבנה ושמחים נגדה שיש שום חשש רעיון שאנו נותנים כבוד ללבנה, ולכך אנו אומרים "עלינו לשבח" ומסיימים "כי ה' הוא האלוקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד", ומה שאנו יוצאים הוא כדי לראות גבורות של הקב"ה שהוא מאיר ברצונו לכל באי עולם, כעניין שנאמר :"שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה".
כלומר, אין זו ברכה ללבנה עצמה, חלילה, אלא לקב"ה, והלבנה רק מזכירה לנו את גבורותיו.

לא שמעתי על מישהו שמתנגד לברכה זו, וזה לא כך כך מסתבר לאור העובדה שהיא מוזכרת בגמרא ונפסקה בשו"ע.
אם תרצה ללמוד ולהעמיק עוד על ברכה זו ועל משמעותה- כדאי לעיין בספר "עולם התפילות" של הרב מונק.
בברכה
יוני, חברים מקשבים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות