שאל את הרב

מה דינם של כלי זכוכית???

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 01/06/04 18:26 יב בסיון התשסד

שאלה

לכבוד הרב,

כיצד יכול להיות שהכלל "אלו ואלו דברי אלקים חיים" חל גם לגבי המחלוקת על הבליעת טעמים בכלי זכוכית?

כידוע יש פוסקים בעיקר מהאשכנזים שפוסקים שזכוכית בולעת ופולטת ולכן אסור להשתמש באותם כלי זכוכית לחלבי ובשרי ויש פוסקים שזכוכית לא בולעת ולא פולטת ולשיטתם מותר להשתמש בזכוכית גם למאכלי בשר וגם חלב.

והרי - מדובר בדבר פיזי שיכולה להיות לו רק תשובה אחת. או שהזכוכית כן בולעת, או שהיא לא.

זה דבר מדעי. כרגע אין לנו מכשור שמסוגל לבדוק את זה אבל במידה ובעתיד ימציאו מכשיר שמסוגל לבדוק בליעות טעמים בכלים - הוא יגלה רק תשובה אחת, או שהזכוכית בולעת או שלא.

או שלפעמים כן ולפעמים לא אבל זה לא מתאים לשיטה שאומרת שזכוכית בכלל לא בולעת.

בתודה מראש.

תשובה

ב"ה


ברכה ושלום.

ראה מה שכתב מרן בשולחן ערוך אורח חיים סימן תנא

סעיף כו
כלי זכוכית אפילו מכניסן לקיום ואפילו משתמש בהם בחמין, אין צריכים שום הכשר שאינם בולעים, ובשטיפה בעלמא סגי להו.

הגה: ויש מחמירין ואומרים דכלי זכוכית אפילו הגעלה לא מהני להו; וכן המנהג באשכנז ובמדינות אלו (סמ"ק ואגור). וכן כלי כסף שיש בתוכן התוך זכוכית שקורין גישמעלצ"ט, אין להגעילו"

ובעצם המחלוקת היא האם כלי הזכוכית שעליהם דיבר מרן השו"ע הם אותם כלי זכוכית של הרמ"א והאם זה בכלל דומה לכלי הזכוכית של ימינו .
למשל לדעת הרב עובדיה יוסף -כן ולדעתו ניתן להשתמש בבקבוק בירה ריק ולשים בתוכו יין ל 4 כוסות בפסח (לאחר שטיפה במים)
ולדעת הרב מרדכי אליהו (רמ"א)כהרמ"א -לא.
ובימינו בתהליך היצור מערבבים כל מיני חומרים ולכן הם יותר דומים לכלי חרס וחרסינה מאשר לזכוכית והראיה לזה :
תקח כלי זכוכית משומש שאצלך בבית בשימוש רב פעמי ותביט בו ותראה שצבעו השתנה ואפילו יש בו שריטות ,משמע שהוא בולע.

ועיין גם בתשובתי "כוסות זכוכית" ב:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=36301




בברכה,



עוזיאל
.



כתבות נוספות