שאלה
חנוכ"ה. חג של סופגניות, מסיבות וסעודות, פסטיבלים, פסטיגלים והצגות, סביבונים של "נס גדול היה פה",
והכי חשוב: חג של פרסום הנס על ידי הדלקת נרות בחנוכיות - "נר איש וביתו" (תלמוד בבלי מסכת שבת, דף כ"ב עמוד ב').
"[כד קטן, כד קטן, שמונה ימים שמנו נתן]!
כל העם התפלא: מאליו הוא מתמלא!
כל העם אז התכנס והכריז: [אך זהו נס]!
אילולא כד זה נשאר, מקדשנו לא הואר.
כד קטן, כד קטן...
גם כל ילד, ילד קט יעמוד כזה הקט.
ומלב תמים, טהור, [לעולם ישפיע אור]!"
(מילים: אהרון אשמן, לחן: יואל ולבה).
ישנה קושיה מפורסמת של ה"[בית יוסף]" על חנוכ"ה (בית יוסף תר"ע):
למה קבעו להדליק נר חנוכ"ה שמונה ימים, והרי הנס היה רק שבעה ימים?
הרי בפך השמן שמצאו היה מספיק שמן כדי להדליק ליום אחד,
אם כך – [הנס נמשך רק במשך שבעה לילות]!!!
למה חוגגים שמונה ימים? (למרות שאין לי משהו נגד עוד סופגנייה אחת או שתיים...).
נאמרו על הקושיה הזאת תירוצים שונים מכיוונים שונים ובדרכים שונות – אנחנו נתרכז באחד מהם.
בתנ"ך מסופר על עוד נס שנעשה עם כד שמן – [נס אלישע והשונמית]:
"וְאִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי בְנֵי-הַנְּבִיאִים צָעֲקָה אֶל-אֱלִישָׁע לֵאמֹר, עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת, וְאַתָּה יָדַעְתָּ, כִּי עַבְדְּךָ הָיָה [יָרֵא אֶת-ה']; וְהַנֹּשֶׁה (=זה שלוקח את החובות הכספיים)*בָּא לָקַחַת אֶת-שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ, לַעֲבָדִים.
וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע, מָה אֶעֱשֶׂה-לָּךְ, הַגִּידִי לִי, מַה-יֶּשׁ-לכי (לָךְ) בַּבָּיִת; וַתֹּאמֶר, אֵין לְשִׁפְחָתְךָ כֹל בַּבַּיִת, כִּי, אִם-[אָסוּךְ שָׁמֶן (=כד שמן קטן)].
וַיֹּאמֶר, לְכִי שַׁאֲלִי-לָךְ כֵּלִים מִן-הַחוּץ, מֵאֵת, כָּל-שכנכי (שְׁכֵנָיִךְ)*כֵּלִים רֵקִים, אַל-תַּמְעִיטִי. וּבָאת, וְסָגַרְתְּ הַדֶּלֶת בַּעֲדֵךְ וּבְעַד-בָּנַיִךְ, וְיָצַקְתְּ, עַל כָּל-הַכֵּלִים הָאֵלֶּה; וְהַמָּלֵא, תַּסִּיעִי.
וַתֵּלֶךְ, מֵאִתּוֹ, וַתִּסְגֹּר הַדֶּלֶת, בַּעֲדָהּ וּבְעַד בָּנֶיהָ; הֵם מַגִּישִׁים אֵלֶיהָ, וְהִיא מיצקת (מוֹצָקֶת). וַיְהִי כִּמְלֹאת הַכֵּלִים, וַתֹּאמֶר אֶל-בְּנָהּ הַגִּישָׁה אֵלַי עוֹד כֶּלִי, וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ, אֵין עוֹד כֶּלִי; [וַיַּעֲמֹד, הַשָּׁמֶן (=עדיין נשאר שמן!).
וַתָּבֹא, וַתַּגֵּד לְאִישׁ הָאֱלֹוקים, וַיֹּאמֶר לְכִי
אהבתם? עוד תכנים בלעדיים באפליקציה של כיפה. הורידו עכשיו