שאל את הרב

מהי הגדולה של עקדת יצחק?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 16/10/08 20:45 יז בתשרי התשסט

שאלה

שלום לרב

יש לי שאלה כללית בבקשה, ובתוכה אשאל שאלה פרטנית כדוגמא לשאלה הכללית.

השאלה הכללית היא כזו: האם ה' ציווה אותנו במצוות שאין ביכולתינו בכלל לקיים אותן (ובמקרה הטוב רק מתי-מעט מסוגלים לקיים אותן וגם אז-במאמץ אדיר)? אתן דוגמא: אסור לדבר לשון הרע. מה יהיה בשולחן השבת כשהאשה רוצה לשמוע על כל מיני אירועים שהתרחשו בבית הכנסת אך מה לעשות-זה גורר לשון הרע. מה, הבעל ישתוק כמו דג?!?! הרי לא תמיד שני בני הזוג מעוניינים להקפיד על קלה כבחמורה... דוגמא נוספת: כאשר בני הזוג רוצים לקיים יחסי-אישות אחרי שתקופה ארוכה עברה מאז שהאשה ראתה את הבעל ופתאום האשה ראתה טיפת דם קטנטנה - האין זה לא אנושי מה שהתורה מצווה שימנעו?!?!?!

ועכשיו השאלה הפרטנית: מדוע אנו מייחסים ערך כ"כ גדול למעשה עקדת יצחק?!?! הרי מה שהקב"ה ביקש מאברהם אבינו היה לא הגיוני ולא מוסרי בעליל!!! (הרב סולובייצ'יק עוד מקצין את הקושי שעמד בפני אברהם). אני לא מבין את אברהם אבינו! אם הייתי במקומו הייתי "זורק את הכיפה" לכל הרוחות אם רק הייתי מקבל צו כזה מה'. ועוד לקיים את ציווי ה' על חשבון הבן יצחק בזה שיהרגו אותו?!?! מה זה צריך להיות??? וגם אם יצחק הסכים לכך - מה אברהם יספר אח"כ לשרה אמנו?? שהוא הרג את הבן שלהם שהיא חיכתה לו כ"כ הרבה שנים?!?!?! מה זו הדתיות הפנאטית הזו?!?!?

בזה אנו מתגאים?!?! הרי אם היום היה קורה מקרה כזה (נניח שהסבא של רוז היה טוען שהוא קיבל צו נבואי שכזה) הרי כולם היו מיד מכסחים אותו!! זו שאלה שקשורה לשאלה הכללית כי לדעתי ה' ציווה פה את אברהם במשהו שאי אפשר לקיימו.

אשמח להסבר בבקשה. תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

התשובה לשאלה האם הקב"ה ציווה אותנו מצוות שאנו לא יכולים לעמוד בהן נראית לי מובנת מאליה – לא זו בלבד שהוא ציווה אותנו רק מצוות שנועדו לבני אדם, עוד סביר גם להניח שאין הקב"ה בא בטרוניה עם בניו בשעה שיש דברים שהם ממש לא מסוגלים לקיים. לזה קוראים בהלכה "אונס" ו"אונס רחמנא פטריה".
ברם, ריבונו של עולם ציווה אותנו לעתים מצוות קשות מאוד לקיום.

כלל זה יהיה נקוט בידך: בשעה שעומדים מול מצווה הנראית לא ניתנת לקיום או קשה מאוד לקיום, יש צורך לברר בראש ובראשונה האם זו אכן ההלכה. אם זו ההלכה – שומרים אותה גם כשהיא קשה מאוד* אולם לעתים מתברר כי אנשים סוברים בטעות שזו ההלכה, ועל כן היא נראית להם קשה מנשוא.

לגבי לשון הרע בין איש ובין אשתו – כדאי לקרוא את http://www.ypt.co.il/show.asp?id=23739 ואז מתברר שהנושא מורכב יותר.
לגבי יחסי אישות – אכן יש מצבים קשים מאוד מאוד, אולם לא ניתן לקרוא להם "לא אנושי". זה חלק מהניסיון שאדם מתנסה בו בעולם.

השאלה על העקידה היא אכן שאלה קשה מאוד. כשאנו עומדים מול ריבונו של עולם ואנו בטוחים כי זה אכן ציוויו של הקב"ה – אנו מקיימים אותו. לאורך המקרא כולו התווכחו אנשים עם ריבונו של עולם על הנהגתו, אולם קו הגבול של הויכוח היה הביצוע: בסופו של דבר מה שציווה ריבונו של עולם - מקיימים (על כך קראנו למשל בספר יונה לאחרונה). זוהי דתיות פנאטית – קבלת עול מלכות שמיים באופן מלא, בשל העובדה שהוא ריבונו של עולם ואנו בני אדם.
אני מעריך שגם בימי אברהם אבינו היו שביקרו את מעשיו, ו"כסחו" אותו. ברם, משעה שאנו יודעים בוודאי שזה צו ד' אנו מקיימים אותו, לאור הכתוב לעיל.

על המשמעות של סיפור זה להיום ניתן לקרוא ב: http://www.ypt.co.il/show.asp?id=20795

כל טוב

כתבות נוספות