שאל את הרב

למה עושים מפקד בבני עקיבא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/03/04 13:36 כז באדר התשסד

שאלה

כידוע מסורת בידי בנ"ע לערוך כל שבוע את ה"מפקד" שבו כל החניכים עומדים בחצי עיגול, עורכים מפקד ושרים את ההמנון. תמיד ועדיין מאוד הקפדתי על המפקד, אבלר רק השבת (ויקהל- פקודי) חשבתי על מטרת המפקד, והגעתי למסקנה, או שאין אף מטרה או שאף אחד חוץ מהמזכ"ל לא יודע מה המטרה של המפקד ובאמת שאלתי בוגרים שבאמת אכפת להם מהסניף, וגם הם לא ידעו למה. אז אני אשמח מאוד אם תגידו לי מה מטרת המפקד של בנ"ע כי אני לא ממש יודע תודה רבה ושבוע טוב! נ.ב ממש סליחה על הניסוח, אני לא כ"כ טוב בניסוח מכתבים. אז אם אתם רוצים לשכתב את השאלה שלי ללשון יותר ברורה בבקשה(ועדיף שתשנו) תודה רבה אתם עושים עבודה מבורכת.

תשובה

שלום לך.
קודם כל, יישר כוח על חיפוש המשמעות שבמעשיך.
פעם היה נהוג באחת מחצרות החסידים שכל הזמן הידיים נמצאות בתנוחה מסוימת ורק כאשר צריך לעשות איתן משהו מזיזים אותן. המטרה בזה הייתה להתרגל לעשות כל דבר, אפילו תנועת יד, מתוך מחשבה ולא לבזבז כוחות, אפילו הקטנים ביותר, על דברים שאינם צורך עבודת ה' וכו'. ודאי שיש ערך לחיפוש מטרה במעשה שנעשה על ידי כך כל הרבה אנשים בקביעות.
התשובה שאתן לך מתחלקת לשני חלקים.
הראשון הוא שיש הרבה סיבות למפקד:
1. תחושת גאווה אצל החניכים (כמו חיילים שעומדים במסדר, איזה תחושת שייכות וכו').
2. התחלה אחידה של הפעילות (כך לא כל חניך מאחר, מצטרף באמצע ומעכב את כולם. הדבר חשוב במיוחד כאשר תפילת מנחה אח"כ והמפקד גורם שכל החניכים יהיו).
3. כמו שציינת בשאלתך, יש בוגרים שאכפת להם מהסניף. המפקד הוא המקום שבו השבטים נפגשים כולם ביחד תחת כותרת הסניף. ברוב הזמן של הפעילות הסניפית החניכים נמצאים במסגרת שבטית ולא סניפית.
4. ביקורת של המדריך על החניכים (מי מגיע בזמן, מי חסר ומדוע, כיצד לבושים וכו' – יש חשיבות לדברים אלה והם נעשים באמצעות המפקד. בלי דבר מסודר כזה קשה לתת ביקורת על חניך מסוים, לדעת מה מצב השבט וכו').
אלו הדברים שעולים בדעתי. אני מניח שאם תחשוב בדבר תוכל להציע עוד רעיונות וכמובן אם תפנה למחלקת ההדרכה בתנועה הם יוכלו לתרום לידיעותיך בנושא יותר ממני.
להשתמע,
יהונתן,חברים מקשיבים,
ymvy@walla.co.il

כתבות נוספות