שאל את הרב

למה להתפלל נגד הגירוש אם זה מה שה' רוצה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/02/06 16:13 ל בשבט התשסו

שאלה

אני רוצה לפתוח כבר עכשיו שאני לא מתכוון לעזוב את הדת ולא כלום, אבל עדין יהיו כאלה שאולי יגידו שיש לי בגלל זה בעיות באמונה.

גוש קטיף היה מאבק של אמונה. היו הרבה תפילות, פעילויות דתיות וכד' כדי למנוע את הגירוש. אני לא שואל איך הקב"ה עשה את זה למרות הכל, אלא מה צריך לעשות עכשיו.

כמה ימים לפני הגרוש מעמונה נכנס אילינו איזה בחור אחד והתחיל לדבר אלינו כדי להשפיע עלינו ללכת לעמונה, ואיך לעשות את זה. אני עצמי מסיבות שונות לא יכלתי ללכת לשם, אז שאלתי אותו "אם אני לא יכול ללכת לשם להשפיע ישירות, מה אני יכול לעשות?" מאוד רציתי להשפיע, גם אם אני לא יכול ישירות. התשובה שלו הייתה קצרה: "להתפלל וללמוד תורה, זה עוזר". רק אז שאלתי את עצמי את השאלה שלא שאלתי את עצמי כחצי שנה: למה באמת להתפלל למען ביטול גזרת הגירוש? לפי איך שזה נראה הקב"ה בכל מקרה גרם שיגרשו, אז מה יעזרו התפילות שלנו אם הקב"ה החליט? אחרי כל כך הרבה תפילות על גוש קטיף וזה שהגרוש עבר ללא בעיות מיוחדות, אולי הקב"ה עושה את זה בעקיפין לטובתינו, אז למה להתפלל על זה?

מצפה לתשובתכם.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב
שאלות טובות אתה שואל, שאלות שדורשות בירור מעמיק ולימוד על דרכי הנהגת ה´ ודרכי העבודה שלנו ביחס להנהגת ה´, ודווקא בשל כך לא אפתור את כל הענין, שכן מעדיף אני שתלמד את הנושא, ולפעמים תשובה מלאה על הענין פותרת את האדם מללמוד אותו, שהוא מרגיש שיש לו כבר תשובה, ובכך הוא מפסיד את עצם הלימוד והבירור האישי שלו, לכן למרות מה שאכתוב אציע לך להמשיך לברר את הדברים ותזכה לגלות בהם עולמות גדולים וחשובים.
כמה נקודות אכתוב על השאלות שאתה שואל ואקוה שהן תעזורנה לך.
1. למה להתפלל למען ביטול גזירת הגירוש? – הגירוש הוא דבר איום, בכל צורה שנסתכל עליו, ולכן אנו צריכים להתפלל שלא יהיה עוד, והיינו צריכים להתפלל שהוא לא יהיה. אין כל ספק שהגירוש הוא איום, ביטול מצות יישוב ארץ ישראל, חורבן ומסירת הארץ לשונאי ישראל, הריסת משפחות וכו´ וכו´. וכי על דבר חמור כל כך איננו צריכים להתפלל שה´ יעזור שלא יתקיים? כיצד אפשר שלא להתפלל? כיצד אפשר שלא לשפוך את ליבנו אל ה´ שיושיע אותנו שלא נהיה צריכים לסבול כל כך?
2. הקב"ה עשה? – האם כל דבר שאנו עושים אנו נאשים את הקב"ה ונגיד שזה רצון ה´? האם השואה היא רצון ה´? האם ה´ רוצה שישראל יצאו לגלות? אנו קוראים במדרשי חז"ל באופן בולט ביותר על צער השכינה על גלות ישראל ועל כל הסבל שישראל עוברים, האם זה רצון ה´? בפשטות אין זה רצון ה´ אלא בחירה חופשית שנתן ה´ בעולם לחוטא לחטוא ולרשע להזיק ואנו צריכים להשתדל בכל מאודנו לעשות את הטוב ולהכריע לכף זכות, לעצור את הרשעה ולקדם את עם ישראל לקראת הגאולה השלמה.
3. האם יצאו מכך דברים טובים? – אנו לא יכולים לדעת, אנו יכולים להאמין שהכל לטובה, ואנו צריכים להשתדל שהטוב האלוקי יגיע אלינו בלא סבל, בלא סיבוכים. משל למה הדבר דומה? לאב שרוצה לגדל את הבן שלו, והבן אוכל משהו לא טוב ובשל כך נהיה חולה, במצב זה האב צריך לתת לבן תרופה מרה וקשה על מנת שהבן יבריא. האם האב רוצה את להקשות על בנו? או שמא אין לאב ברירה שכעת שהמצב הוא כזה אין ברירה אלא לתקן מתוך הכאב והקושי? אנו מאמינים בכל ליבנו שה´ אוהב את עמו ישראל ורוצה בגאולתם, אלא שהסיבוכים דורשים צער, ולכן בודאי בלא כל ספק שאם היה אפשר בלא זה בודאי שזה היה עדיף לאין ערוך. אנו מבינים שהצרות שאנו סובלים הן קשורות למצב הרוחני של העם, ולכן כאשר עם ישראל כולו יחזור בתשובה כל המצב יהיה שונה, ולכן אנו צריכים להשתדל לתקן את המצב בעם ישראל, ולא לחשוב שאם צריך לסבול ולבוא בסיבוכים אז אנו נדע שזה רצון ה´, זהו רצון ה´ בתוך המצב שאנו נמצאים בו ובודאי שאנו צריכים להשתדל לשנות את המציאות שלא נגיע למצב זה.
4. רצון ה´? – אנו איננו יכולים לדעת את חשבונות ה´ ואת התכניות שלו מכל מה שעובר שכבר ידוע לנו שלא מחשבותינו מחשבותיו ית´ אלא שאנו צריכים להשתדל במה שאנו מבינים, ואנו מבינים את הדברים לא על פי תאוריות אלא על פי התורה שמלמדת אותנו, ובכך הדברים ברורים, שכאשר מדובר על איסורים אנו צריכים להשתדל בכל מאודנו שלא לעבור על איסורים, אנו צריכים לעשות לפי מה שהתורה מדריכה אותנו בתוך המציאות, ואת השאר זה באמת לא התפקיד שלנו, שאנו לא יודעים את החשבונות שלו ית´.

ושוב אפשר להאריך בדברים וחשוב לברר אותם וכתבתי רק כמה נקודות לפתיחת הבירור ולהארות ואם תרצה אשמח לעזור בהמשך הבירור.
בברכת הצלחה רבה
יצחק.
Zahig2@shoresh.org.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות