שאל את הרב

למה לא כל יום פורים?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/02/12 14:46 ה באדר התשעב

שאלה

שלום רב למוהרי"ש.

הנה בדבר החילוק שישנו בין קדושת פורים לקדושת שבת כתב ר' צדוק ב"רסיסי לילה" דקדושת שבת היא קביעא וקיימא מלמעלה, קדושת יו"ט- ישראל הוא דמקדשי, ואולם קדושת פורים- היא נקבעה ע"י המן "בגורל" ועיי"ש.

ואולם בדבר החילוק בין שבת לבין פורים מצינו פיוטים שונים ומשונים, ואחר שראיתי שתרי מיניהו נראה בפשטות שמכחישים זא"ז - ובראותי המכשלה הרבה כמה פיות מפיטים להם אלו הפיוטים ולא יחושו ולא ישימו על לב שקושי גדול מצוי בפיהם על כן אמרתי שאשאלה את הרב ואולי ינתן לי עמי בבקשתי!

כתוב אחד אומר: "מי אוהב את השבת אבא ואמא..... אז למה לא כל יום שבת?..."

וכתוב שני אומר: "אני פורים אני פורים שמח ומבדח... מדוע לא יבא פורים פעמיים בשבוע?"

והנה כל בר בי רב ייתן אל ליבו ויקשה: מה ראו חכמינו לבקש על פורים שיהא ב"פ בשבוע ואילו לגבי שבת ביקשו שכל יום יהא שבת דהיינו ז"פ בשבוע?!

ואין לומר שהוא על דרך המליצה, שהרי ודאי ניתקנו פיוטים אלו ע"י קדמונינו זצ"ל וודאי ש"קווצותיו תלתלים" ועל כל קוץ וקוץ שיצא מפיהם הקדוש אנו נדרוש תילי תילים של הלכות, ומאי שנא פורים משבת?!

(ולא זו בלבד אלא שמרגלא בפי ההמון לומר: "לא כל יום פורים" ונראה מדבריהם שלא זו בלבד שלא מבקשים הם פורים כל השבוע דומיא דשבת, אלא שאף מבקשים הם שלא יהא פורים כל יום וק"ל- ואולם לא ייקשה עלינו ממאי ד"אמרי אינשי" דיש לומר שהוא ממנהג ה"עוילם- גוילם". ואולם מפיוטי קדמונינו ראוי להקשות אהדדי.)

ואם לא שכבר נתייגעתי ולא מצאתי תשובה לקושיא זו שהיא קושיא אלימתא לא הייתי מפסיק את הרב מלימודו, אולם בראותי כי כל פה שר בשבת את פיוטא קמא מחד ומאידך בהגיע ימי הפורים מזמר לו את פיוטא בתרא ואין פוצה פה ומצפצף ואין מוכיח בשער אמרתי שודאי יש דברים בגו וראויים הדברים לשאלת רב.

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על הדיוק הגדול בתפילה, שצריכה להיות מכוונת היטב בפני ריבונו של עולם, ולא כצפצוף התוכי וכשירת הזרזיר.

למעשה השאלה הנשאלת גדולה בהרבה, שהלוא יש סתירה בין שתי הבקשות: אם כל יום יהיה שבת אזי לא ברור כיצד אפשר שיהיה פורים פעמיים בשבוע, שהלוא לא נקרא מגילה (שכן לא קוראים בשבת) ובוודאי שלא נוכל לעשות רעש במחיית המן, שהלוא הדבר אסור משום "אוושא", ולא זו בלבד אלא שיש בזה מלאכת מבעיר ומחריש, מפחיד ומציק.

אולם נראה לי כי שתי השאלות מיישבות האחת את השניה. כשאדם שואל שאלה מעין זו יכולות להיות לשאלה זו שתי הוראות: האחת – שהוא אכן שואל את השאלה בכנות, ולו זה היה תלוי בו באמת המציאות הייתה משתנה. השניה, שזו שאלה רטורית, והוא מנצל את השאלה כדי להסביר יסוד מסוים.
ונראה לי אפוא כי זה עיקרו של דבר: השאלה לגבי שבת היא שאלה ישרה, והיא שאלה מהותית בדבר היחס לעולם, לדרך הארץ של העולם, ליחסי תורה ועבודה, וששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך וביום השביעי...לא תעשה כל מלאכה, וכדו', ויש בה תמיהה אמיתית על הדרך בה ברא ריבונו של עולם את העולם.
ואילו לגבי פורים זו שאלה רטורית - היא "הרמה להנחתה", והיא רוצה להדגיש מחד גיסא את החשיבות הגדולה של יום הפורים, ובד בבד את החשיבות הגדולה שהוא יהיה אך פעם בשנה (ראה את החלק השני של השיעור: http://www.ypt.co.il/show.asp?id=43755).
לפיכך, אין אנו מבקשים באמת שפורים יהיה פעמיים בשבוע. ולוואי ונדע לחגוג אותו פעם אחת כפי שצריך (http://www.ypt.co.il/show.asp?id=49895)


כל טוב

כתבות נוספות