שאל את הרב

למה ה לא מעניש מיד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/12/06 21:32 כה בכסלו התשסז

שאלה

שלום שבוע טוב!הקדמה: תמיד אבא שלי אמר לי שאסור לזלזל באוכל ובמיוחד בלחם! ואני ממש משתדלת לא לעשות את זה ! אם אני זורקת לחם אז אני תמיד שמה בשקית או עוטפת במשהו! והכל טוב ויפה:) עכשיו גם אומרים שאם מזלזלים בלחם אז ניהיים עניים או שח"ו לא יהיה יותר אוכל לאכול..ועכשיו השאלה היא: יש לי חברה שב"ה יש לה הכל ואני מברכת אותה בכל טוב וזה לא מקנאה ב"ה גם לי לא חסר כלום! והיא קבוע(!!) לא משנה מה זה יהיה במיוחד לחם היא תמיד משחקת בזה נגיד קורעת או לא יודעת מה...בקיצור היא ממש מזלזלת באוכל ואני אף פעם לא מבינה למה! כשהיא עושה אז כל פעם מחדש אני מעירה לה על זה..וכל פעם מחדש! אני יודעת שזה דרכי ה' אבל עדיין אני לא מבינה למה לא מענישים אותה! וב"ה זה לא מקנאה זה פשוט מסקרנות וחוסר הבנה! ואני מנסה לעזור לה! היא החברה הכי טובה שלי! ואני לא מצליחה!(רקע:לא משנה מה יגידו לה אפילו ההורים שלה היא אף פעם לא מקשיבה!--אז למה שתקשיב לזה..

ממש בתקווה שתאכלו לעזור לי ושהבנתם את השאלה!!

חג מואר ושמח!!!!

תשובה

שלום רב,

קודם כל, אני מקווה שאינך רוצה ומקווה שה' יעניש את חברתך, אנחנו שמחים שה' מאריך את אפו ואינו מעניש מיד, ונותן לנו אפשרות לעשות תשובה.

צריך לדעת שכשאנחנו עוסקים בהשגחה ישנם הרבה דברים שמשפיעים עלל השכר והעונש שה' נותן. סוף סוף שאלתך היא לא רק על חברתך, אנחנו יודעים שיש אנשים צדיקים שרע להם ורשעים שטוב להם כביכול.

1. יש הרבה דברים שמשפיעים על נתינת שכר ועונש שגורמים לעיכוב העונש והשכר, הרמח"ל מונה את כלליהם בשער ההשגחה בדרך ה', לפעמים זה כדי להעניש את הרשע אחרי מותו וכן להיפך לת לצדיק שכר אחר מותו ולהיפרע מעבירותיו הקטנות בחייו. וכן כל מיני חשבונות כללים כמו צדיק שמכפר על עם ישראל, ועוד חשבונות עמוקים שנוספים על החשבון של העבירה שהוא עשה עכשיו ולכן איננו יכולים לדעת את הדברים בוודאות ורק ה' יודע את החשבון השלם.

2. באופן כללי השגחת ה' בעולם היא נסתרת ובעיקר בגלל שתי סיבות. האחת כי אם אדם על כל עבירה שהיה עושה ישר היה מקבל עונש - לא היתה בחירה חופשית כי אי אפשר היה בכלל לעבור עבירה אם ישר היה יוצא ברק משמים ופוגע בנו בכל לשון הרע שהיינו אומרים. הבחירה מתאפשרת כשיש השגחה נסתרת. הדבר השני זה שלא היתה יכולת לעשות תשובה, אם אדם היה עובר עבירה וישר היה נענש וייתכן שאחרי כמה עבירות כבר היה מת, אי אפשר היה להתקדם ולחזור בתשובה לה' כי ימי חייו של האדם היו ספורים.

3. לפני חורבן בית המקדש ונפילת העולם ההשגחה היתה הרבה יותר גלויה, אומנם כשחרב הבית ונעלמה שכינה מישראל, השגחת ה' הפכה להיות עוד הרבה יותר נסתרת ואם פעם כשאדם אמר לשון הרע אז הוא קיבל צרעת וכל מיני את זה אין אפילו היום, ולכן היום השגחת ה' היא הרבה יותר נסתרת כמו שבכלל מאז החורבן והגלות ה' יותר נסתר מבעבר כשהיתה נבואה ובית מקדש.

4. גם ההבנה שלמי מגיע עונש ולמי מגיע שכר היא עניין מסובך והרב דסלר מסביר זאת באופן מאוד יפה בספרו מכתב מאליהו. האדם אינו מקבל עונשים לפי כמות העבירות שהוא עשה אלא לפי כמות ההתמודדות שהיתה לו בעשיית העבירה, כל אדם יש לו את המדריגה שלו ואת חברה שבה גדל ואת המדריגה שבה הוא התחיל בעולם. העבירות וחומרתם נמדדות על פי המקום בו התחיל האדם את חייו וכמה הוא הצליח להתקדם ממנו.

אדם שגדל בבית של רוצחים אין חומרת עבירתו כמו אדם שגדל בבית של רב, וייתכן אומר הרב דסלר שמישהו שנולד בבית של רוצחים והתקדם בחייו עד שהפסיק להיות רוצח ונהיה רק גנב. יקבל יותר שכר ממישהו שגדל בבית של רב ונהיה דתי לייט... כי הוא התקדם בחייו והוא לא.

זאת אומרת שלחשבון העבירה עצמה יש הרבה קריטריונים שמשתנים מאדם לאדם ורמת הבחירה שלו. ייתכן שבבית שלה הדברים שונים או שיש לה יצר אחר יותר חזק ועוד דברים וחשבונות שאיננו מבינים שמשפיעים על כל מעשה שהיא עושה וחכמים אמרו "אל תדון את האדם עד שתגיע למקומו" והכוונה לא רק לאותו מצב אלא שתהיה באותה משפחה ואווירה וחברה וכו' אז איך היית מתנהג?

כדאי לקרוא שער הענווה של מסילת ישרים שמרחיב בזה...


בקיצור, אין אנחנו יכולים להבין את חשבונות הקב"ה ולדעת בדיוק מה מגיע למי ומתי ואיך, צריך לשמוח שה' נותן לנו תמיד עוד אפשרות לעשות תשובה ולנסות כל הזמן להתקדם.

אני מציע לגבי חברתך, שאולי תבדקי טוב טוב מהם הסיבות שאסור לזלזל באוכל, תנסי לברר מהי ההבנה הרחבה של הדברים ולהסביר את זה באופן רציני ועמוק, לא סתם שזה אסור.. אלא מה הרעיון שעומד מאחורי זה.


אני מקווה שעזרתי לך קצת להבין ואם יש לך עוד שאלות את יכולה תמיד לפנות,

אבי,
wolfsonavi@gmail.com

כתבות נוספות