שאל את הרב

למה דווקא הרב קוק?!

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/03/09 17:36 ב בניסן התשסט

שאלה

לרב שלום!

אני תלמידה בכיתה יא באולפנא הכי טובה בפ"ת![= ואני דתית תורנית והייתי רוצה לשאול את הרב מדוע אנו הולכים דווקא אחרי דרכו של הרב קוק..אני ממש שומעת בצמא את דבריי הרב קוק אך חשוב לי לדעת במה שונות דעתויו מאשר הרב סולוביצ'יק למשל..מדוע דבקנו דווקא בדרכו..והרב זכה לתואר:הרב של הציונות הדתית..תודה איילת

תשובה

שלום וברכה

אני מניח כי לכל אחד תשובות שונות לשאלה זו.
אני יכול לומר לך רק את תשובתי שלי, והיא אולי תישמע לך כסתירה פנימית, אולם אין זה כך:
א. לא מצאתי מישהו בסדר גודל הדומה לרב קוק. הרב קוק עסק בקשת הרחבה ביותר של הנושאים הקיימים היום על עולמנו, ובעיקר בשני הקטבים – הקוטב הלאומי הגאולי והקוטב הפרטי המיסטי. לא זו בלבד שמדובר בקשת רחבה של נושאים, אלא גם בדרך מיוחדת במינה של התייחסות לכל הנושאים האלה. עיקרה של דרך זו היא הגאולה, שמשמעה בין השאר הוצאת הרבה נושאים עקרוניים ויסודיים מצמצומי הגלות למרחבי הגאולה, וכל זאת בדרך קודש מיוחד במינה. אני לא יודע מה הייתי עושה בלי משנתו, והיכן הייתי מוצא מזור להתלבטויותיי, שאלותיי, חיפושי ודביקותי בלי משנתו של הרב קוק, ובלי העוצמה המוקרנת בה.
ב. אני חושב שזו טעות גדולה להתמכר אך ורק למשנתו של הרב קוק. הרב סולובייצי'ק פותח עולמות אחרים מאלה של הרב קוק – הן בתחום הנושאים, והן בתחום ההתמודדות הדיאלקטית והכואבת. על כן, נכון יהיה להיות איש עשיר רוח, לפתוח את אופקינו למשנת שניהם ולעוד משניות, ואז יצור כל אחד מאתנו את ההרכבות השונות המיוחדות לו.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות