שאל את הרב

לימוד תורה וזוגיות

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 23/10/07 15:47 יא בחשון התשסח

שאלה

שלום לכבוד הרב!

לפני מס' חודשים התחתנתי,ומאז אשתי שתחי' רוצה שאני רק אלמד תורה.

היא מוותרת על כל עזרה כזו או אחרת -העיקר שאלמד תורה,

הבעיה היא שאני לומד תורה ,אך אין זה מספק אותה.

ברצוני לציין שאני עובד משרה מלאה וכן סטודנט באוניברסיטה במשרה מלאה. ובקושי שיש לי זמן לעצמי ,

כאשר אני נח ,היא טוענת שאני מבטל תורה ומבזבז את הזמן.

ברצוני להדגיש שככול שהיא רוצה שאני אלמד יותר, זה רק גורם לי לרצות ללמוד פחות.

עד כדי חוסר רצון ללמוד.

מה עלי לעשות?

תשובה

לשואל שלום רב.
א. לימוד תורה הוא אכן מצווה חשובה ביותר שתורמת בין השאר לעיצובו של האדם ושיפור לחיי הזוגיות . ככל שהאדם מתעלה, לומד תורה ובעיקר, מתקן מידותיו, הוא נעשה אדם נח יותר ואוהב יותר. ואכן התורה מצווה אותנו ללמוד כמה שיותר, כמובן בהתאם לכוחותיו ויכולתו. (למשל, מנוחה היא בודאי דבר חשוב, גם מנוחה פיזית וגם נפשית, וגם היא חלק חשוב בשיקולים כמה, איך ומה לומדים.) לכן זה יפה מצד אשתך שהיא מוכנה לקחת על עצמה עוד מחובות הבית ו"לשחרר" אותך מהם על מנת שתוכל ללמוד עוד. אבל בסופו של דבר השיקול הוא שלך.
ב. בזוגיות צריך לקבל את בן הזוג כמות שהוא, ולא לנסות ולשנות אותו כל הזמן. לקבל ולאהוב ולא להביע אכזבה, לא להחמיץ פנים ולא ללחוץ. אפשר להציע, לבקש, להביע רצונות וחלומות, אבל אסור שזה יגרום למתח ולחץ, שהאחד ירגיש שהשני בוחן אותו, ואהבתו תלויה בזה ומותנית בעמידה בציפיות מסויימות. וזה נכון גם לגבי כמות לימוד התורה.
ג. מה לעשות? אינני מכיר אתכם אישית. נראה לי שמה שצריך לעשות זה לשבת לשיחה נינוחה ושקטה על תיאום ציפיות. צאו למסעדה או מלון או משהו, (אפשר כמובן בבית) ותשוחחו בנחת איך כל אחד מכם רואה את חייו ואת החיים המשותפים. קיבעו לעצמכם גבולות שבהם מתערבים זה לזה בהחלטות אישיות, ותנסו ללמוד לקבל זה את זו כל אחד כפי מה שהוא, באהבה לא ביקורתית, ובודאי ללא השוואה לכל מיני אנשים מסביב או חלומות.
ואם זה לא יעזור להוריד את המתח, כדאי לשקול פניה לגורם ייעוץ חיצוני ומקצועי.
והעיקר, באהבה רבה, בלי לחצים ובלי מתח.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות