שאל את הרב

לימוד הדף היומי

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 17/01/12 23:43 כב בטבת התשעב

שאלה

ישנם עשרות אלפים בארץ שלומדים דף יומי, וזו כמובן תופעה מרנינה, אולם אני תוהה האם זה כדאי, היתרונות ברורים- עצם המסגרת, עצם העובדה שמספיקים לגמור את כל הש"ס.

אולם יש למסגרת הזו גם חיסרון בולט- האם "בעלי בתים" שיש להם רק שעה ללמוד כל ערב, יזכרו דף שלם של גמרא שנלמד בשיעור דף יומי שנמסר רק שעה, ואף פחות מכך.

הדבר נכון במיוחד באשר לסוגיות קשות, האם "בעלי בתים" יכולים "להיכנס" לעובי הסוגיא בשיעור שהוא קצר מצד אחד, ו "חיבים" להספיק בו דף שלם מצד שני, האם בכלל ניתן לזכור משהו ממה שלומדים במסגרת כה קצרה ומהירה ?

האם לא עדיף שבעלי בתים ילמדו סוגיות נבחרות מהתלמוד, ואם בכל זאת רוצים "לגמור משהו"- שיהיה זה ש"ס משניות.

תשובה

שלום וברכה,

א. כפי שכבר הזכרת בדבריך מדובר במפעל עצום ומבורך אשר אין לו תקדים במהלך ההיסטוריה. כיום התורה הינה נחלת הכלל ומעולם לא עסקו בה מספר כה רב של אנשים.

ב. החיסרון אותו אתה מעלה בדבריך מציף את הבעיה לפיה לומדי הדף היומי אינם זוכרים את הדפים שהם לומדים. בנוסף אתה מעלה חסרון נוסף בהבלעה לפיו הם אינם לומדים בעיון כפי שצריך אלא רודפים אחר ההספק. על הדברים הללו ניתן להעלות מספר נקודות. ראשית, ניתן לערער על עצם ההנחה כי הלומדים אינם זוכרים. לאמור, נכון שלא בטוח שכולם יעברו מבחן בקיאות על הדפים אולם אני מאמין כי גם לימוד בבקיאות מאפשר זכרון במידת מה. שנית, אין להמעיט כלל ועיקר בלימודי הבקיאות - גם אם הם 'אינם נכנסים לעובי הסוגיה'.

ג. הנקודה השלישית היא האם יש אלטרנטיבה למפעל הדף היומי. לכאורה לימוד משנה יומית או אפילו רמב"ם יומי פרויקט שכבר רץ הינו מבורך יותר. ייתכן ואולי אלו באמת תוכניות יותר טובות, אולם מכל מקום מפעל הדף היומי תפס תאוצה ואין לנו להלין אלא רק לברך ולהודות לה' על שזיכנו להיות עדים לדור עם כל כך הרבה לומדי תורה.

בברכה,
אביאל

כתבות נוספות