שאל את הרב

לימוד ביקורת המקרא באוניברסיטה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 29/01/07 22:47 י בשבט התשסז

שאלה

שלום!

ברצוני ללכת וללמוד יהדות באוניברסיטה במסגרת שאמורה לשלב אותי בסוף הלימודים כמורה ליהדות בבית ספר על יסודי ממלכתי הבעיה שבשיעורים מלמדים ביקורת המקרא אך ניתן לבחור במקצוע שלא דורש ללמוד ביקורת המקרא אך עדין יהיו שיעורים שבהם אאלץ ללמוד זאת האם עלי לותר על הלימודים למרות שיש חשיבות לעובדה שאשתלב בתוך החינוך הממלכתי ואנסה להשפיע מבפנים

תשובה

שלום וברכה
אינני חושב שיש חובה לוותר על הלימוד, אולם בד בבד את צריכה להשקיע בלימוד הטעות החמורה של הביקורת, והיסודות הגדולים של תורה מן השמיים.
ביאור:
א. אנו לא יכולים לכפור בעובדה שהיו כאלה שלמדו בדרך של ביקורת המקרא. יש הסוברים שאנו צריכים לעצום את העיניים, וכלל לא להתייחס לתופעה, אולם אני מתקשה להבין עמדה זו, והראשונים לא עשו זאת ביחס לפילוסופיה כללית וביחס לדברי כפירה אחרים. הם למדו אותה, והפכו את הלימוד הזה הן לפיתוח עמוק יותר של ההבחנה בין תורת אמת לתורת שקר, והן לשאיבה מתוך המשנה הכופרת את מעט הטוב שיש בה. הדבר נכון גם ביחס לביקורת המקרא: זו תפיסה שקרית טעותית, אולם אנו לא כופרים בעובדה שהיא קיימת, ואנו לומדים את עצמנו הרבה יותר טוב בעטיה, וגם נעשים ערים לשאלות שאכן יש בתורה שבכתב, ומוצאים תשובות יותר מאשר הביקורת.
ב. מעבר לכך, ישנה חשיבות ללמד בבתי ספר על יסודיים, ואסור להחמיץ אפשרות זו
ג. ברם, מוטל עליך ללמוד את המענה האמוני לטענות הביקורת, ולא להסתפק רק בללמוד אותה ולהישאר עם קושיותיה.

כל טוב

כתבות נוספות