שאל את הרב

ליווי נשק- בנים או בנות?

חדשות כיפה הרב חיים נבון 11/12/07 14:43 ב בטבת התשסח

שאלה

חיפשתי תשובות בנושא נשיאת נשק לבנות, וראיתי שהרבה מתירים, אבל שחלק אומרים שאם בנים יכולים לעשות את זה- אז זה עדיף.

השאלה שלי נוגעת ספציפית לליווי נשק בטיולים וכו'- ברב המוחלט של הפעמים, בטיולים של אולפנות וכו' מלווי הנשק הם בנים, והמצב יוצר הרבה בעייתיות כי במקרים רבים לצערינו הבנות מתחילות לדבר איתם ולהתעסק איתם.. וגם כששני הצדדים כשרים זה לא ראוי.. במיוחד כשזה גם כולל לינה ויכול ליצור מצבים לא צנועים..

בתור תלמידת אולפנה אני כל פעם מזדעזעת מחדש מהקשר בין המלווים לבנות.. זה פשוט צורם לי ונראה לי כ"כ לא ראוי שבמסגרת טיול מטעם האולפנה יש מקום לשיח בטל עם בנים. מה גם שלפעמים בנות שבד"כ לא מדברות עם בנים, מתלהבות מהקרבה שיש להן פתאום לבנים ומתחילות לדבר איתם ואין לדבר שום תועלת, ואפילו להיפך.

בעקבות הדברים הנ"ל, יש לי מספר שאלות:

1. האם ראוי שאשה תלווה טיול, אפילו אם יש גבר שפנוי לעשות זאת במקומה?

2. אם הדבר ראוי, השאלה שלי היא- מהו הלכתחילה? מה יותר ראוי, שאשה או שגבר ילוו טיול (מדובר על טיולים לבנות בלבד)? (בהנחה שהמצב שנוצר הוא כפי שתיארתי קודם)

3. בטיולים מעורבים (למשל מסעות בנ"ע), האם גם שם יש היתר שנשים ילוו את הטיול? (ברב המקרים חניכים לא "יתחילו" עם מלוות שמבוגרות מהם, ואילו זה הרבה יותר נפוץ שחניכות "יתחילו" עם מלווים שמבוגרים מהן...)

תודה רבה!!

תשובה

שלום וטוב.
אין איסור הלכתי שאישה תישא נשק למטרות הגנה עצמית.
ברם, אינני חושב שהדבר נחוץ כל כך (מה עוד שבד"כ לנשים אין ניסיון קרבי). אני חושב שהחששות שלך מהקשרים בין תלמידות למלווים קצת מוגזמים. יישר כוחך על הרגישות הגדולה לנושא הצניעות, אך אני מניח שראש האולפנא והצוות החינוכי מקפידים שלא תהיה כל חריגה מגדרי הצניעות. ואם הבנות מדברות מעט עם מלווי הנשק - אינני רואה בכך כל פגם.
חנוכה שמח.

כתבות נוספות