שאל את הרב

לחיות בשמחה תמיד...

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/01/07 22:17 כח בטבת התשסז

שאלה

שלום,א.האם צריך להיות תמיד בשמחה?כי לפעמים קורים לי דברים רעים ואני לא יכולה להיות שמחה?זו צביעות!!ואיך עובדים על מידה זו?

ב.מה נקרא בתור שקר?כי יש פעמים שאומרים לי על משהו שהוא "שקר לבן"-אז איך אפשר לדעת.

השאלה דחופה.אשמח לתשובה.

תשובה

שלום לך,
'מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד'... השמחה היא חשובה מאד בעבודת ה'. בתורה כתוב "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב..." הכל קשור לזה. אם לא עבדת את ה' בלב שלם ושמח-יש חוסר גדול.
אבל, שמחה זו תוצאה של מציאות אחרת.
אדם שחי חים טובים התואמים את אישיותו נמצא במצב של שמחה. שמחה אמיתית היא שמחה הנובעת מן הפנים כלפי חוץ. כשאדם קם שמח בבוקר-הדבר מעיד שטוב לו בחיים ובמי שהוא. וכן הפוך-אם קמים בתחושה מאד לא טובה,כדאי לבדוק מה איתי בחיי. האם טוב לי במה שאני עושה ובאיך שאני חי.
יחד עם זאת, יש גם שמחה חיצונית. שמחה שבאה מן החוץ אל הפנים.
כאשר לא מצליחים לפתח שמחה מן הפנים אל החוץ לעיתים נכון לנסות לפתח שמחה חיצונית כדי להניע את המנוע הפנימי. לעשות דברים שיגרמו לשמחה. ר' נחמן קורא לכך: 'מילי דשטותא' מעשי שטות שישמחו את האדם.לא נכון לחיות כך תקופה ארוכה כי המגמה היא לחיות את תוכן החיים הנכון לנו אשר השמחה היא המדד לבדיקה אם חיים אנו בצורה שלמה.

יש שהולכים לתאטראות ובדרנים - דברים אל נכונים רק למקרים של דיכאון וטוב להמעיט בהם כי הם שמחה שקרית. כשאני מדבר על שמחה חיצונית אני מדבר על דברים חיוביים כמו לקנות לחברה מתנה או לחגוג סיום ספר או מסכת וכו´ - דברים חיוביים.
שמחה שלמה על כל פנים היא מציאות יומיומית של אדם שאמונתו ובטחונו בה´ חיהה ומחיה את כל מערכות חייו.

לגבי שקר:
יש מקרים בהם מותר לשנות מפני השלום.
כששואלים אותך שאלה לא צנועה מותר לך לשנות. כששואלים אותך שאלה שתגרום לך או לאחר הפסד שלא כדין מותר לשנות.
בהצלחה רבה וכל טוב,
איתיאל
itielgv@gmail.com

כתבות נוספות