שאל את הרב

להתפלל על חולה בניגוד לרצונו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/12/06 10:10 כ בכסלו התשסז

שאלה

גיליתי עכשיו שאחת שאני קצת מכיר מה icq יש לה גידול, קצת יתפתח השיחה והיא לא הייתה מוכנה שאתפלל עליה כי היא אומרת שהיא חסרת סיכוי לחיות, עודדתי אותה, ושכנעתי אותה להאמין בעצמה, והיא נתנה לי את שמה ושם האמא לתפילה. השיחה עוד קצת התפתחה, והיא ביקשה ממני להתפלל עליה בתוך כל שאר חולי ישראל, כי יש לה מספיק חברות במצב יותר גרוע ממנה. אמרתי לה שתביא לי שמות ואתלה שלטים בישיבתי. היא לא מוכנה בשום אופן שאתלה את שמה, והביאה לי שמות של חברה שלה עם אחיה הקטן שנפצעו קשה בתאונת דרכים שאתלה. אני רוצה לתלות עליה, אבל מה מבחינת אמינות, היא חושבת שלא אתלה? מה לעשות?

תודה מראש!

תשובה

שלום וברכה,

איני מכיר איסור להתפלל על אדם בניגוד לרצונו. יחד עם זאת, יש בעיה לפרסם את שמו של אדם כי הדבר עלול לפגוע בו בעתיד. למשל: כשתרצה להתקבל לעבודה ומי שיזכור את השם יפחד לקחת משהי שהייתה בעבר חולה (ואיני מתכוון למקרים של חובת פרסום הדבר לפי החוק), או אפילו אם יש מישהו בישיבה שמכיר אותה ויראה את שמה והדבר עשוי לפגוע בה. מעבר לכך, ודאי שבכוחה של התפילה להועיל, אך פגיעה בה במידה והדבר יתגלה עלולה להזיק יותר. אם שמה הנו שם רגיל, למשל מיכל כהן, הרי שהדבר פחות בעייתי. אם היא נתנה את שמה - סימן שבאמת היא כן מעוניינת שיתפללו עליה, אם כי לא כדאי להסתכן כי כאמור, אם הדבר יתגלה לה ויפגע בה זה יותר מזיק מאשר מועיל. קל וחומר אך אם שמה מיוחד יותר כמו 'שלהבת אמדורסקי' או משהו כזה, כאן יש חשש אמיתי ששמה יפגע, והדבר בעייתי אף מצד הלכות לשון הרע ולא רק מצד החששות לרגשותיה ואין מקום לפרסמה כחולה.
ישנן דרכים אחרות לעזור: תוכל לארגן תפילה כללית ואחר כך לומר בשקט מי שברך ולומר את שמה בשקט. כמו כן הכלל בגמרא הוא שאין חבוש מתיר עצמו בית האסורים ועליה להבין דווקא בכוחה של תפילת אחרים ובעיקר רבים עשויה להועיל לה. היה מקום להוסיף על היחס שלה לחיים אך לא על כך שאלת לכן לא ארחיב, רק אומר כי אם תצליח לשכנעה לרצות שיתפללו עליה למעשה תצליח להעניק לה כוחות חיים שעשויים להבריא אותה גם באופן טבעי ולא רק רוחני כפי שברור כיום לכל רופא ששמחה ותקווה משפיעים על המצב הפיזיולוגי. בהצלחה.
דבר אחרון: כאשר מדובר בחולה שסובל מאוד, ובדרך הטבע הוא לא יחזור לעצמו, יש מצבים ובהם אומרים הפוסקים שנכון יותר להתפלל שה' יעשה הטוב בעיניו מאשר שיבריא.
כל זאת לעניות דעתי, ללא הסתמכות על מקורות העוסקים בנושא, ייתכן ויש מקום לשאול פוסק בעניין.
כל טוב
איתיאל,
itielgv@gmail.co

כתבות נוספות