שאל את הרב

לבנות את עצמי בלי תלות והשוואה לאחרים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/04/07 19:22 יג בניסן התשסז

שאלה

חברים מקשיבים שלום

אני עצמתי עיניים וניסיתי לדמיין איך אני רוצה להיות, ומי היא הדנה הכי טובה שאני יכולה להיות בעיני עצמי אבל מה שהצלחתי לראות זה כל מיני אנשים שאני מעריכה מאוד ושאני רוצה להיות כמותם. אני תלותית ואני רוצה עצמאות. איך אני אבנה את עצמי לבד? איך אני לא אשווה את עצמי כל הזמן לאחרים?

תודה רבה

דנה

תשובה

שלום דנה יקירתי.

קודם כל אני רוצה להגיד לך שזה מאוד חשוב שאת רוצה לבנות את עצמך ושאת רוצה להתקדם. זה גם מאוד חשוב שאת מודעת למי ומה שאת, שאת יודעת שיש לך את בעיה של התלות ואת רוצה לצאת מזה. כשיודעים מה הבעיה, את אפשר גם לדעת איך להתמודד ולטפל בה.

כמו שאמרת, אדם תלותי זה אדם לא עצמאי. אדם שמחפש כל הזמן הצדקה לעצם קיומו, אדם שאינו מרגיש שלם בזכות עצמו ולכן הוא נתלה באחרים. הוא חייב שיהיה מישהו שהוא יוכל להתלות עליו, שיחליט בשבילו, שהוא ישווה את עצמו אליו (וזה יכול להיות גם כמה אנשים שונים.)
לפעמים, תלות נובעת מחוסר בטחון עצמי או מביטחון עצמי נמוך.
אני מביאה לך כאן קישור שעוסק בדיוק בנושא:
"חוסר הערכה עצמית" https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=72138

בתהילים נכתב "טוב לחסות בה´ מבטוח באדם, טוב לחסות בה´ מבטוח בנדיבים". ללמוד לנתב את התלות בבורא עולם ולא בבני אדם. להתלות רק בו יתברך ולבטוח בו. להתקרב אליו ולדבוק בו. תתפללי לבורא עולם שיעזור לך לצאת מהתלות בבני אדם ולהיות עצמאית. שיעזור לך לבנות את עצמך בצורה ובדרך הטובה ביותר המתאימה לך!
הקב"ה עוזר למי שרוצה ומראה רצון אמיתי וכנה להתקדם.


כתבת שאת משווה את עצמך לאחרים וכך את רואה איך את רוצה להיות.
"קנאת סופרים תרבה חכמה". מה הכוונה? כל קנאה שגורמת לנו לרצות להשתפר ולהיות אנשים טובים יותר, זה קנאת סופרים. וזאת קנאה חיובית. במקום להשוות את עצמנו לאחרים ולהגיד לעצמנו "למה אני כזה והיא אחרת? נשאל "איך". איך אני אוכל להגיע להיות גם יראת שמים, שמחה וכו´. איך אני יכולה להתקדם.
מותר להסתכל על אנשים כדי ללמוד מהם את הדברים הטובים שאת חושבת שתוכלי גם את ליישם ויהיו טובים גם לך. אבל גם את זה צריך לעשות במידה.

אדם בונה ומעצב את האישיות שלו על ידי החוויות, ההתמודדויות, הנפילות, הבחירות שהוא בוחר, הדעות שהוא שומע . הוא בוחר איך להתנהג, איך לנצל את הזמן, עם מי הוא מסתובב ומה הוא עושה, מה הוא לומד וכו´.
תבררי לעצמך את הדברים שמפריעים לך או שהיית רוצה יותר להבין ולהתעמק. זה הזמן וזה הגיל.
חשוב וכדאי לחשוב מה הכיוון בחיים. איפה את רוצה לראות את עצמך בעוד כמה שנים. ואז, אחרי שהמטרה מול העיניים להתחיל לחיות בדרך שתקרב אותך למטרה.
לקרוא ספרים וללמוד, לעבוד על המידות ולשאוף קדימה. תתחזקי ביראת שמים ובחסד.
תהיי קשוב לעצמך ולצרכים שלך. למה שהנפש שלך אומרת ולא מה שהחברה רוצה או עושה.
תנצלי ותשתמשי בכישרונות שהקב"ה תבע בך.
והכי חשוב – לעשות את הכול מתוך שמחה והכרת תודה לבורא עולם.

זה תהליך והוא לא פשוט, זה לא 'הוקוס פוקוס'. אבל אם מבינים את זה ורוצים את השינוי, אז גם לאט לאט אחרי עבודה ומאמץ זה משתלם ומצליחים להשתחרר. וגם אם לא מצליחים, או נופלים מהר, לא להתייאש! להמשיך. במשלי כתוב "שֶׁבַע, יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם". גם אם נופלים להרים ראש ולהמשיך. בסוף זה משתלם ומצליחים.


עוד דבר, שאינני יודעת אם מתאים לך, אבל יכול להיות שתמצאי עניין בחלק מהדברים.
"קשרים תלותיים בין אנשים" https://www.kipa.co.il/ask/show/101442

בעז"ה את תמצאי את הכוחות בתוכך להתמודד ולהתקדם.
את מוזמנת בשמחה לחזור אלי לאימל.
בהצלחה רבה וחודש טוב!
הדס.
hadas.ste@gmail.com

כתבות נוספות