שאל את הרב

לא סובלת את פורים!!!!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/03/11 22:16 י באדר ב'

שאלה

אהלן

אני לא סובלת את פורים! שונאת שיכורים שונאת את האווירה את כל התירוצים של למה זה חג מדהים, פשוט לא סובלת אותו...

כל שנה ברגע שמתחיל כל הבלאגן אני פשוט מסתגרת בחדר, הולכת לישון, וקמה כשהכל נגמר אני לא זוכרת מתי הייתי בסעודה שלמה..

תכלס אני כן מבינה למה זה נכון להתבסם קצת (!) אני יודעת שיש המון עניין לשמחה. אבל זה פשוט ניהיה חג דוחחחה שאנשים משתכרים בו בצורה מגעילה ורק מי שמשתכר נהנה בו באמת.

אז השאלה שלי היא איך אני מתחילה להסתדר עם החג הזה? כל הההסברים שמביאים לי ממש לא מספקים אותי ונשמעים לי כמו תירוץ למשפט שלא נשמע לי הגיוני "... עד שלא יידע בין ארור המן לארור מורדכי" וגם אם איכשהוא הסבר נשמע לי יותר הגיוני עדיין יש לי דחייה נוראית מהחג הזה, כי אני באמת חושבת שלא צריך להשתכר כדי לשמוח..

אשמח ללייעוץ..

תודה רבה ובתקווה לחג שמח....

תשובה

שלום וברכה!
אני רוצה לומר לך כמה דברים, השאלה ששאלת היא מאוד חשובה! היא חשובה כיון שבאמת פורים מאבד קצת את העוצמה שלו בגלל שלוקחים אותו לכיוונים לא נכונים. בשורות הבאות אשתדל לשרטט את הפורים האמיתי כמה שניתן.

א.פורים זה קודם כל חג שחכמים קבעו על נס ההצלה שזכינו לה, היינו במצב שבו הייתה גזירה להשמיד אותנו לגמרי! וב"ה זכינו ובניסי ניסים הצלחנו להינצל מהגזירה הזאת, אז אנחנו חוגגים חג שלם שכולו מיועד לזכור את הנס שד´ עשה לנו בזמן ההוא.

מובא במדרש שיום הכיפורים הוא "כ-פורים" הכוונה שפורים הוא מהווה השלמה של יום הכיפורים, מה זאת אומרת? ביום הכיפורים אנחנו מתעלים למדרגת מלאכים, אנחנו לא אוכלים, לא שותים, לא מתקלחים, צמים ומתפללים ומתקרבים לקב"ה. אבל הקב"ה לא רוצה שנהיה מלאכים בשמים במשך כל השנה אלא להיפך שנהיה בני אדם שיש להם קשיים, שיש להם הרבה דברים בחיים שמפריעים להם להתקרב אליו ולמרות כל הקשיים אנחנו מתקרבים!
פורים מהווה השלמה ליום הכיפורים כיון שבו אנחנו עוסקים בדברים הכי חומריים, בדברים שהכי רחוקים כביכול מהקב"ה, ודווקא שם אנחנו קדושים! דווקא שם אנחנו טהורים!

הנס הזה מתחלק לפי ההלכות שאנו מחוייבים בהם בחג.

ב.המגילה-המגילה היא זאת שמגלה את מי שמסתתר מתחת לגלימה, בזמן אסתר המלכה היינו במצב של הסתרת פנים כפולה, גם היינו בגלות וגם הייתה עלינו גזירה של השמדה, ולכן במגילה לא מוזכר שמו של הקב"ה, אלא רק ברמזים מרמזים שונים. על כן אנחנו קוראים את המגילה, שהוא בעצם שיר ההלל שלנו לקב"ה על הנס שהיה נסתר גם כן כולו. כי אם תסתכלי בצורה חיצונית זה המגילה היא סיפור חיצוני, של אהבות ובגידות, של מרידות ונסיונות להפלת שלטונות. אבל המגילה היא מגל י-ה היא מגלה לנו מי מסתתר מתחת לגלימה.

יש עוד נקודה שקשורה למגילה, בפורים זכינו לקבל את התורה מרצון, מה הכוונה? במתן תורה הקב"ה התגלה אלינו בצורה כל כך גלויה שלא יכולנו לומר "אנחנו לא רוצים", ובפורים במצב שבו הקב"ה אינו מתגלה אלינו כלל ועם ישראל זועק- אנחנו מקבלים את התורה! אנחנו מקבלים עלינו את התורה גם במצבים שאין לנו התגלות של הקב"ה!

ג.משלוח מנות ומתנות לאביונים-משלוחי המנות והמתנות לאביונים באים לגלות לנו את היחס שיש לנו כלפיי העם שלנו, אנחנו במשך כל השנה מנסים לחבר את עם ישראל ביחד, והנה בא חג הפורים ומזכיר לנו שהמן הרשע רצה להשמיד אותנו, ויש מפרשים שאומרים שהגזירה היתה בגלל שהמן הצליח לומר "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד" לא מספיק שעם ישראל מפוזר בכל העמים, בכל מקום שהם נמצאים יש להם מחלוקות ויש להם מריבות. בגלל זה נגזרה הגזירה של השמדתנו! ממילא מובן הבקשה של אסתר המלכה ממרדכי היהודי "לך כנוס את כל היהודים" אתה רוצה שאנחנו ננצח את המן הרשע? צריך להתאחד! צריך לכנוס את כל היהודים!
אנחנו היום מתכנסים על ידי משלוח מנות, משלוח מנות זה לחברים שלך. חבר זה מלשון חיבור, אנחנו על ידי המשלוח מתחברים לחברים שלנו, אבל לא רק להם! אלא אנחנו מתחברים גם לאביונים, לאלה שאין להם, ולכן נותנים מתנות לאביונים.

ד.תחפושות-להתחפש זה מנהג שמוזכר כבר לפני בערך 500 שנה, והמנהג הזה רוצה לבטא שכשם שהקב"ה התחפש בפורים והתחבא דרך המציאות הטבעית כך גם אנחנו מתחבאים בפורים. אבל אני רוצה להוסיף פה נקודה עמוקה יותר, אנחנו במשך כל השנה מתחפשים, אנחנו לובשים כל מיני מסיכות מאנשים שונים ומשונים. אנחנו לא יכולים להיות מי שאנחנו בכל מקום. והתחפושת בפורים מאפשרת לנו להיות מי שאנחנו. לכן תראי שילדים קטנים מתחפשים למה שהם הכי רוצים להיות. כי זה מבטא עבורם את האמת.

ה.המשתה-עכשיו אנחנו מגיעים ל´בעיה´ שלך בפורים, המשתה נקבע זכר למשתה שעשתה אסתר ושעל ידו היא הצילה את עם ישראל! כל הניסים קרו במשתה. אז המשתה הוא זכר לכך. אבל יותר מזה- מה המטרה במשתה? המטרה שנזכור את הניסים האדירים שנעשו לנו בפורים! המטרה שנחיה את השמחה האדירה שהייתה כשעם ישראל שמע שהם יכולים לעמוד על נפשם!

אבל יותר מזה, היום באמת אנשים לקחו את פורים כזמן שבו צריך להשתכר, שזה הדבר היחיד שצריך לעשות בו, ואת צודקת בזה, זה לא הדבר היחיד שצריך לעשות בו! הדבר שצריך לעשות זה לשמוח! זה להתעלות. מי שיודע שהוא משתכר ועושה שטויות ברור שלא ישתכר! כשהאדם הוא שיכור הוא מגלה את מה שמסתתר לגלימה שלו עצמו, ואם מתחתיו יש דברים לא בריאים האם הוא צריך לגלות את זה? בוודאי שלא, הוא צריך לתקן את עצמו עד כדי כך שגם הפנימיות שלו תהיה קדושה! שהיא תהיה טהורה! אי אפשר שכל אחד שרוצה להתפרק ומחפש ´היתר´ לזה ישתכר.
מי שרוצה לצאת ידי חובת הביסום יכול לצאת גם דרך שינה. לכן אין חובה להשתכר דווקא מצד שני מי שיודע שבפנימיותו הוא מתוקן ויתבסם המציאות מורה שזה הופך את פורים לחג אחר לגמרי, זה הופך אותו לאדם שמגלה את כל רגשות הקודש שלו. זה מוציא ממנו עוצמות שביום רגיל אי אפשר לראות אותם עליו.

לסיכום-פורים הוא חג של שמחה עצומה! שמחה שיכולה לבא לאו דווקא משתיית יין, אלא מכל מיני אפשרויות אחרות, הכי חשוב שהשמחה תהיה אמיתית ולא שמחה מזויפת ובזה אני רוצה להרחיב וגם לסיים-ההבדל בין שמחה מזוייפת לשמחה אמיתית האם היא נמשכת לאורך זמן, שמחה אמיתית היא צורת חיים, השמחה היא לא רק איזה חיוך שאתה מחייך או צחוק שצחקת אלא בניין בנפש שלך בפנים שבו את מגלה את השמחה האדירה שיש לך, על כל הטוב שיש בעולם, על הטוב שזכית שיהיה לך, על העם הנפלא שיש לנו! על מדינת ישראל שאנחנו זוכים לחיות בה! יש כל כך הרבה על מה לשמוח מתוך בניין פנימי, ובפורים המטרה היא לשמוח, לכן כל המצוות מכוונות לשם.
פורים הוא ההיפך של העמלקיות, העמלקיות שמנסה לייאש אותנו ולומר שאין אלוקים, שהוא לא עוזר לנו, שאומרת לנו שחיים מלאים בעצבות הם החיים בתכל´ס, מעבר לכל השטויות. פורים מגלה שכל הגלימות שינסו לכסות על הקב"ה לא יעזרו, הלגימה תגלה את הגלימה שנמצאת במגילה.

אני מקווה שזה ענה, ואני מצטער על האריכות, אם תרצי לשאול אשמח לעזור במה שאוכל במייל שלי

elchananshmuel@gmail.com

כל טוב, ברכה, שמחה ופורים מלא קדושה!!
אלחנן.

והערה שקשורה לימינו-אנחנו נמצאים עוד בשבוע שאחרי פיגוע נורא, פיגוע של אנשים מזרעו עמלק שמנסים לייאש אותנו, לגרום לנו להפסיק את החיים, לחיות בפחד. ואנחנו צריכים להתחזק, לשמוח, להתעצם, להתרומם להיות גדולים! וזה הניצחון הגדול שלנו על המחבלים הללו.

כתבות נוספות