שאל את הרב

לא מצליח להפסיק - על פגם הברית, לבנים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/09/11 21:40 יד באלול התשעא

שאלה

שלום, אני בן 14 ואני מנסה כבר הרבה זמן להפסיק להוציא שכבת זרע לבטלה. ניסיתי כל דרך אפשרית, קראתי בספרי אמונה, ניסיתי להתנתק מהמחשב, ועוד מלא דברים וכלום לא עזר! אני מצליח להחזיק מעמד כמה ימים ואז התאוה מתפרצת ואני לא מצליח להתגבר על היצר הרע! אני ממש נואש כבר כי אני מנסה ממש הרבה זמן להפסיק.

אשמח לקבל עזרה בדחיפות.

בתודה מראש.

תשובה

שלום נער צדיק.
כן כן, צדיק. כי ´שבע יפול צדיק וקם´. צדיק איננו מי שלעולם לא נכשל, אלא מי שלעולם רוצה להתקדם, להשתנות ולהתעלות. מי שלא נכנע, לא מתייאש ולא מרים ידיים, למרות שיש לו הרבה סיבות טובות לעשות את זה. הוא ניסה כבר המון פעמים ולא הצליח, ובכל זאת הרצון שלו לא נשחק. השאיפה איתנה ולוהטת, ´אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה´.

קודם כל, תפרגן לעצמך. כדי להצליח להגיע לשליטה, אתה חייב לחזק את האישיות שלך. אל תאמר לעצמך כמה אתה מסכן ו´לא יוצלח´, כי זה המתכון הטוב ביותר לכשלונות הבאים בתור. לא עובדים את ה´ מתוך חולשה ועצבות, אלא מתוך גבורה ושמחה. מתוך בטחון עצמי, רוח רעננה והתחדשות מתמדת.

איך?
א. בדור הזה, כל אדם פשוט הוא לוחם בסיירת מובחרת. כי עוצמת הגירויים והפיתויים לא דומים בשום קנה מידה לדורות הקודמים. הגודל של הנסיונות שצריך לעמוד בהם הוא אדיר, ומי שבכל זאת מחזיק מעמד ולא מתכופף, מגיע לו צל"ש ועוד איך. וזה נמדד לפני הכל [ברצון]. גם אם במישור המעשי ´לא היה משהו´, אתה משתוקק להשתנות. זה הסוד של התשובה. האדם הוא לא רק המעשים, אלא בעיקר הרצון.

ב. נכון שהנושא הזה תופס אצלך מקום מאוד מרכזי, אבל הוא לא הכל. הנפש שלך עשירה ומגוונת, ואתה מורכב מהרבה מאוד תחומים, שבודאי חלק מהם מוצלחים וגורמים לך קורת רוח. אל תתן לנקודה אחת למלא נפח גדול מדי. תעניק לה את המשבצת שלה, אבל תביט על המכלול. נתפוס פרופורציה, ולא נכתים את כל האישיות בגלל לכלוך אחד.

ג. מדי בוקר, שולח לך הקב"ה נבואה קטנה. נבואה אישית, עבורך. ´אני מאמין בך. למרות מה שהיה אתמול, אני בטוח שהיום תוכל להתגבר. כן, אני יודע שכבר ניסית אין סוף פעמים ולא הצלחת, ועדיין אני סומך עליך שתוכל להשתנות. הנה לך חיים חדשים במתנה, גם היום´. הקב"ה בכבודו ובעצמו מאמין בך. אין מי שמכיר אותך יותר טוב ממנו, אז אפשר לסמוך עליו.

עכשיו, אפשר לגשת למלאכה.
איך מתגברים?
א. תאוות מתגברות בנפש, כשיש מצב של ריק. מי שהיום שלו עמוס ומלא מטלות, בדרך כלל פחות יתפתה לכל מיני יצרים. פשוט אין לו פנאי נפשי לזה, כי הוא מרוכז בדברים אחרים. הנפש צריכה להתמלא בתוכן חיובי, וכשתרגיש רוממות וטעם עמוק לחיים, הגירויים הללו לא ידברו אליך. הם רק יגרמו לך סלידה ותחושת גועל, על השפלות שאליה הם רוצים לדרדר אותך. הדרך היא על ידי [לימוד תורה]. בחר לך נושא הקרוב ללבך, תנ"ך, משניות, גמרא, אמונה, וקבע עיתים לתורה.

ב. [´יצר הרע´ הוא כח הדמיון]. הוא מצייר לך הנאה מרובה שתזכה לה, אם רק תקשיב לו. הוא נותן לך תחושה שאתה לא יכול לעמוד בפניו, שאין לך סיכוי להתנגד. שאתה חייב.
טענות שכליות לא מספיקות כדי להתמודד עם הדמיון הסוחף. צריך ´לדבר איתו בשפה שלו´. כשהחשק מתעורר, תציב מולו את ההרגשה המתוקה והאצילית שאתה חש לאחר עמידה בנסיון. ואיך כל תחושות ההנאה של החטא מתפוגגות כל כך מהר, ומותירות אותך עם טעם רע של כשלון ואכזבה.

ג. קנה לך עוד היום את הספר ´אשיב ממצולות´ של הרב יהושע שפירא.
זה ספר מעולה, שכולל גם התמודדות רוחנית וגם מעשית, ורבים נעזרו בו.

בהצלחה רבה.
אני כאן לכל שאלה.
אבישי batelam@gmail.com

כתבות נוספות