שאל את הרב

לא מצליחה להפסיק לחטוא

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/02/07 18:12 ב באדר התשסז

שאלה

שלום,יש חטא מסוים שאני עושה אותו כמה זמן ובכל פעם -שאני נמצאת עוד באמצע עשיית החטא אני מודעת לכך שהוא אסור וכו' אבל אני בכל זאת עושה אותו כי אני לא מצליחה שלא,מה לעשות?!?!וכל פעם אני מצטערת אח"כ מחדשמה לעשות??אני כבר מיואשת מעצמי!!ובטח הקב"ה כועס עליי כ"כ כי הרי החטא הוא לא בשוגג הרי באמצע עשייתו אני מודעת לכך שהוא אסור!!!בבקשה עיזרו לי!!!!

תשובה

בס"ד

שלום לשואלת היקרה,

אני שומעת משאלתך שאת עוברת לא מעט ייסורים בעניין הזה. לפי מה שאת כותבת את נמצאת בכזה ייאוש גדול מעצמך ובטוחה ש-ה´ כל כך רחוק ממך. האמת, שאם תחושה כזו, בטח שאת לא מצליחה לצאת מן החטא... זה מן קול פנימי שאומר לך "חטאת כל כך הרבה, ה´ בודאי כבר לא יסלח לך, אז כבר עדיף לך להמשיך לחטוא". לקול הזה יש שם – יצר-הרע!
יצר-הרע נמצא בכל אחד ואחד מאיתנו, ומטרתו היא אחת – להרחיק אותנו מהקב"ה. ויש לו הרבה מאוד תכסיסים ותחבולות איך לעשות זאת. פעם שמעתי שבכלל המטרה של היצר-הרע היא לא להביא אותנו לחטא, אלא להביא אותנו לעצבות ולייאוש שאחרי החטא...
ולמה אני מספרת לך את זה?! כדי שתדעי שאת עומדת מול אוייב אמנם בלתי נראה, אך גם חזק מאוד. אבל – אם מכירים אותו, ויודעים שהוא זה שעומד מאחורי הקולות הפנימיים השגויים האלה, אפשר להלחם בו. זה מעין ´דע את האוייב´.
דעי לך, יקרה, שהקב"ה ממש מחכה לנו שנחזור בתשובה מכל החטאים שלנו. גם אלו שעשינו במזיד. "ימינו פשוטה לקבל שבים" – ממש הוא רוצה שנחזור בתשובה מכל החטאים שלנו, ומוכן לקבל אותנו. יצר-הרע שיודע זאת, מנסה להשכיח ממנו את העובדה הזו – שהקב"ה אוהב אותנו באמת, שהקב"ה קרוב אלינו גם כשאנחנו חוטאים, ש´ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא´ – מחפש את כל הדרכים להשכיח מאיתנו את זה, וכיצד הוא עושה זאת?! על ידי הייאוש. הוא גורם לנו להיות כל כך מאוכזבים מעצמינו, שאנחנו שוכחים שבעצם ה´ מאמין בנו כל כך (אנחנו אומרים כל בוקר ´רבה אמונתך´).

זה שאת כל כך מצטערת על החטא שאת עושה, רק מראה כמה הנפש שלך בריאה. יש לצערינו יהודים שחוטאים ל-ה´ והם כבר מזמן לא מרגישים את הכאב לאחר החטא. משל לאדם שנהיה לו חתך מאוד גדול ברגל – האם יכאב לו?! ודאי! יתכן מאוד שהוא יצרח מכאבים... אבל אדם שהרגל שלו משותקת – לא ירגיש בכאב... כך גם כאן – יש כאלה שהנפש שלהם כבר "משותקת" (כמובן, גם את זה אפשר לתקן), ואילו אצלך היא חיה לחלוטין – ולכן מרגישה כל חתך...
עכשיו צריך לחשוב איך מתקנים את החתך....

אחת הבעיות בחטא שאנחנו חוזרים עליו שוב ושוב, שהוא נהיה לנו סוג של הרגל, וכידוע – הרגלים קשה לשנות. היתרון הגדול מאוד שיש לך כאן, הוא שאת שמה לב עוד באמצע העשייה שזה משהו שאת רוצה להפסיק. אז מה עושים?!
[קודם כל מתפללים!!!!] – מבקשים מ-ה´ הטוב שיעזור לך לא לחטוא. וגם באמצע העשייה ממש, תתפללי ל-ה´ שיעזור לך להפסיק.
בנוסף – תני לעצמך ´חיזוק´ כל פעם שאת מצליחה להתגבר. משהו קטן ששמור רק לפעמים שבהם הצלחת להתגבר על היצר (למשל שוקולד שאת מאוד אוהבת, או לצבור ´הצלחות´, ואחרי 10 לקנות לעצמך דיסק וכד´), או לחלופין ´קנס´ על כל פעם שאת לא מצליחה (למשל לתת שקל לצדקה, או להמנע מללכת למקום שאת אוהבת וכד´). ככל שה´חיזוק´ יהיה יותר שווה בעינייך, או ה´קנס´ חמור יותר בעינייך תהיה לכך יותר השפעה (פעם שמעתי מפסיכולוג שהציע לאשה אחת שרצתה להתגבר על פרצי זעם שהיו לה, לנסות בפעם הבאה שהיא מתחילה כך לצעוק, להיכנס למקלחת עם כל הבגדים ולהרטיב את עצמה לחלוטין. פעם אחת היא עשתה את זה, ומאז הצליחה פלאים להתאפק מלהתפרץ...)

לפעמים מה שמפריע לנו להפסיק את החטא ולהתגבר, זו מחשבה (שוב עבודה טובה של יצר הרע) שגם אם נצליח להתאפק עכשיו לפרק זמן קצר, אנחנו נשבר מיד ונחזור לכך. כדי ´להלחם´ במחשבה הזו, חשוב שתדעי שעל כל רגע שבו את מתגברת על היצר – יש שכר! המחשבה שלך לא צריכה להיות ´איך אני לא חוטאת יותר מעתה ועד עולם´, אלא ´איך אני לא חוטאת [עכשיו]´ – כך יותר קל לנו להתקדם (וזה גם ´טריק´ בשביל לעקוף עוד אחת מהתחבולות של יצר-הרע – שהוא מנסה לגרום לנו להעמיס על עצמנו הרבה בבת אחת ולהתייאש מהר מהשינוי הפתאומי...).

ושוב – להתפלל... את יכולה אפילו להוסיף לעצמך כל בוקר בתפילה ב´שמע קולנו´, או אפילו סתם בסיום התפילה, תפילה פרטית משלך אל הקב"ה בבקשה לסייע לך להתגבר על היצר-הרע הזה.

יהי רצון ש-ה´ ישלח לך כוחות להתגבר על היצר בשמחה ולהתקרב אל ה´ עוד ועוד.
מקווה מאוד שסייעתי, אשמח לשמוע כיצד הדברים משפיעים עלייך
חני, חברים מקשיבים.
hmt@shoresh.org.il



נ.ב.
אני ממליצה לך מאוד לקרוא את הספר "תשוב תחייני" של הרב יהושוע ונעמי שפירא. הספר מסביר בצורה פשוטה ונעימה כמה תהליך התשובה והחזרה אל ה´ הוא פשוט (גם אם לא תמיד קל) ונעים (אם את צריכה עזרה בלהשיג אותו, כתבי לי...)

כתבות נוספות