שאל את הרב

כשרות

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 01/02/07 22:11 יג בשבט התשסז

שאלה

שלום!

אבא שלי הוא משגיח כשרות,ובנוסף לכך הוא היה חקלאי במשך עשרות שנים.

יש מקרים בנושא בדיקת מאכלים שבהם הוא לא נוהג בדיוק עפ"י דרישות ההלכה,לדוגמא:

לפי ההלכה יש לבדוק כרוב ע"י השרייה במי סבון וכד',ובכלל עדיף לקנות מלכתחילה ירקות ללא תולעים. אבא שלי קנה כרוב רגיל, הסתכל מבפנים ואמר שהוא נקי. שאלתי אותו מה עם השרייה וכו', והוא אמר שבעונה הזו אין חרקים בכרוב.

מצד אחד לפי מה שקראתי כרוב הוא מאוד נגוע ובעייתי, ומצד שני אבא שלי די מבין בזה. וזו רק דוגמא אחת, עוד דוגמא זה שרצוי לשים תבלינים במקרר וצריך לבדוק שהם לא נגועים, אך אצלנו בבית לא רק שהתבלינים לא במקרר, הם נמצאים מעל הכיריים..ויש תבלינים שנמצאים אצלנו זמן רב, ולא נראה לי שמישהו בדק אותם אי פעם..

מה עליי לעשות? הרי ייתכן שח"ו משפחתנו אוכלת לעיתים קרובות אוכל שיש בו חרקים?

תודה מראש

תשובה

שלום רב
לגבי ענין הכשרות - כרוב צריך בדיקה טובה אם איננו כרוב נקי מתולעים. אין הדבר תלוי בעונה זו או אחרת.
תבלינים - לא כולם מקפידים לשים אותם במקרר. אני יכול להעחד על חרקים שנמצאו אצלנו בתבלינים עד שהתחלנו לשים אותם בקירור. אך אין חובה לשים אותם בקירור. אפשר גם לפקוח עיניים ולבדוק מידי פעם שלא מזדחלים שם חרקים. ישנם אנשים שתבליניהם נמצאים במקום לא מקורר ולעולם לא ראו תולעים או חרקים.
לגבי כיבוד הורים - יש לשוחח בזהירות על הנושא של הכרוב, עדיף בעקיפין. כלומר, לא לבוא לאבא ולומר לו: אבא, אתה יודע שההלכה כך וכך?! אלא, למשל, ללמוד בספר על הלכות כשרות וחרקים ולשתף מידי פעם את המשפחה במה שאת לומדת, ומתוך כך להגיע גם לעניין המדובר.
שבוע טוב
ידידיה

כתבות נוספות