שאל את הרב

כשרות...

חדשות כיפה הרב מאיר צוקרמן 31/10/06 21:37 ט בחשון התשסז

שאלה

כבוד הרב שלום.

ההורים שלי התגרשו ואבא שלי התחתן ועכשיו הוא חילוני. אני הולכת עליו כמעט תמיד בימי שני. אין לנו(לי ולאחים שלי) שום בעיה של כשרות משום שאשתו של אביה צמחונית אז הם אינם מכניסים בשר הביתה. רק לפעמים כשאנחנו שם בשבתות אנו מביאים אוכל מסבתא שלי ואוכלים בחד"פ.(רק רציתי להבהיר שאבא שלי מבית דתי וכך גם אני.) בזמן האחרון קראו לי שני מקרים שאני יודעת מה עלי לעשות עכשיו:

1. הייתי אצל אבא שלי שבת וכמובן הבאנו אוכל מסבתא שלי, אבא שלי שכח לקנות חד"פ היו לו רק מזלגות אז אכלנו בקופסאות-זו לא הבעיה. הבעיה מתחילה א.כשאבא שלי שתף את הכלים באותו כיור שתמיד יש בו חלבי ועם אותו השקוץ ששוטפים איתו חלבי לכן אנני יודעת מה התוצאה של זה. ב. יש לאבא שלי בת קטנה והוא נתן לה גם לאכול היא כמובן אכלה בכלים רגילים ואני לא שמתי לב איזה קציצה אבא שלי נתנה לה-בשר או דגים. אז אני מניחה שדגים כי בערב שבת הוא נתן לה קציצת בשר אבל לא שם לה את זה בצלחת שלה אלה על נייר סופג. אך עדין אינני בטוחה מה באמת קרה ולא היה לי נעים לשאול אותו כי הוא היה מתעצבן וחושב שאני לא סומכת עליו.ג. למרות שאני סומכת על אבא שלי וכל זה... כל האוכל נשאר אצלו אחרי השבת ואני חזרתי הביתה שלי.וכשבאתי לשם בשבוע שאחריו ראיתי שהאוכל עדין שם ואיני יודעת מה הלך שם כל השבוע עם האוכל, כי לא הייתי שם... אולי אבא שלי לא שם לב ואכל עם הכלים החלבים את הבשר אולי אפילו בטעות ביחד?

2.הייתי אצל אבא שלי כשהוא לא היה רק אישתו חברה שלה עם בנה הקטן ששיחק עם אחותי הקטנה. הם ישבו לאכול והחברה הביאה מהבית שלה בשר.(שהיא לא שומרת כשרות.)אישתו של אבא שלי הביאה לה צלחת של אחותי כדי שתאכיל גם אותה. באותו רגע שראיתי את זה שלחתי sms לאח שלי על מה שקרה, כי כבר לפני זה חשבתי שאולי קרה משו דומה לפני זה,והוא אמר לי שאני צודקת וזה לא בסדר ושהוא ידבר עם אבי. לאחר מכן כל הפעמים שהייתי שם לא אכלתי רק דברים סגורים או שתיתי בכוס זכוכית. אחרי חודש בערך הייתי שם לבד עם אבא שלי והוא הציאה לי שהוא יכין לי חביתה אמרתי לו "לא תודה אני לא רעבה" הוא אמר לי שאני צריכה לאכול אז אמרתי לו בשנית שאני לא רעבה. ואז הוא הציאה לי גלידה טעימה שאני יטעם ואז אמרתי לו שאני לא רוצה אז הוא הבין שמשהו חשוד כי אני התחלתי לנשנש ביסקיוויטים כי הייתי ממש רעבה. ואז יצא שסיפרתי לו למה א

תשובה

המצב, כפי שאת מתארת, הוא באמת מצב מסובך. אין לדעת מה קורה בבית אביך כאשר אין מישהו שאכפת לו כשרות האוכל והכלים, שרואה, וקשה לסמוך על דברי אביך ואשתו, כי להם לא חשובה הכשרות, אלא חשוב להם שאתם תאכלו ותהיו מרוצים.
לאכול מזון קר בכלים ש"בלעו איסור" לכתחילה- בוודאי לא עושים זאת. אך במקרה כה עדין ש"נתקעתם" בשבת ללא כלים חד פעמיים- יש לענ"ד מקום להקל בכך.
וכך גם לגבי הכלים שנשטפו בספוג שמשתמשים בו גם לכלים חלבים וגם לכלים בשריים.
כך שבאכילת הגלידה- לא היתה בעיה של כשרות.
אציין שוב, שמדובר במזון שאיננו חם. אין לאכול מזון חם בכלים שאוכלים בהם גם חלבי וגם בשרי.

כתבות נוספות