שאל את הרב

כשרות רבנות או בד''צ ?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/09/20 14:18 יז באלול התשפ

שאלה

שלום לכבוד הרב

רציתי לשאול על כשרויות.

מה זה כשר בהשגחת הרבנות? מה זה מהדרין? מה זה בד"צ?

אם כתוב כשר ויש הכשר של גוף מסוים, אין בעיה לאכול את הדבר?

ברמת העיקרון אפשר לאכול כל דבר שהוא כשר (הכשר של אחד מגופים) בלי לחשוש?

תודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואל שלום

אנחנו מצווים על פי התורה לאכול אוכל כשר. באופן בסיסי, חותמת כשרות על מוצר מסויים מצביעה על כך שייצורו מפוקח על ידי גוף כשרות. לכן כשרוצים לקנות מוצר – יש לוודא שמוטבעת עליו חותמת כשרות.

בהשגחת הרבנות – משמעו שההשגחה על הכנת המזון היא באחריות הרבנות המקומית ("רבנות ערד", "רבנות ירושלים", "הרבנות הראשית לישראל" - חובה על מוצרים מיובאים מחו"ל ועוד).

מהדרין – אין הגדרה ברורה ל'מהדרין'. באופן כללי מדובר ב הקפדה יתירה על חומרות בהלכות כשרות. לדוגמא: קצב בדיקה יותר איטי, בדיקת חרקים גם כשאין חובה הלכתית לבדוק, ועוד. לצערנו יש בתחום זה לפעמים חילול ה' בצורת גביית שכר נוסף על קריטריונים שאינם ברורים דַים.

בד"צ – ראשי תיבות של "בית דין צדק". הכוונה היא לגוף פרטי, חברה מסחרית פרטית שמספקת שירותי השגחה בקריטריונים פנימיים שלה, אשר משתנים בכל חברה. ככל שוק, גם שוק חברות ההשגחה הפרטיות הוא שוק עסקי ותחרותי לכל דבר; ישנם בד"צים בעלי שם, ישנם בד"צים המתהדרים במחירי השגחה נמוכים, ועוד. לדוגמא, ישנן חסידויות שיאכלו רק מה שמושגח על ידי הבד"צ שבבעלותן באופן של הסכם צרכני.

חשוב: על פי החוק, אסור לחנות להציג עצמה כ'כשרה' במידה ואין לה תעודת הכשר מהרבנות המקומית שהיא בתחום השיפוט שלה. לכן תעודת בד"צ תקפה רק במסעדה שיש לה כבר תעודה מהרבנות המקומית.

השגחת הרבנות המקומית היא חשובה מאוד כי היא זו שמודעת למצב הכשרות ברמה הכללית והפרטית, כמו גם ספקי המזון לעיר. לגן מקובלני מרבותי שאם יש חותמת או תעודה של הרבנות המקומית – מותר לאכול, ולספרדים יש לברר שהבשר הוא 'חלק'.

כמובן, החכם עיניו בראשו ויראה שזו רבנות מוכרת, שהרי יש זייפנים רמאים החותמים בשם רבנות של יישוב מומצא.

כל טוּב!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות