שאל את הרב

כפרה

חדשות כיפה הרב אשר גרוס 06/08/08 12:35 ה באב התשסח

שאלה

לרב שלום,

רציתי לדעת איך מכפרים על השחתת זרע לבטלה?

תודה מראש

תשובה

שלום רב
ראשית, רציתי שתדע שרבים מאד לצערנו נכשלים בנושא זה בדורנו. סיבות רבות לדבר, ואין זו נחמה אלא לטפשים, אך בסופו של דבר חשוב שתדע שאכן בעיית ההתמודדות עם עוון חמור זה מצויה מאד. שנית – העובדה שאתה מוטרד מהנושא ומחפש את הכפרה – מורה על היותך בעל נפש קדושה ורגישה. כפי שכתבתי – רבים הנכשלים, והעובדה שאתה שמתמודד עם האתגר כפי הנדרש ממך, ומחפש דרכי כפרה – מהווה התקדמות נהדרת בעבודת ה' ובמדרגות רוחניות .
חשוב להבחין בין 3 מצבים:
א. יש יציאת זרע כעניין טבעי של פליטת עודפים של תאי זרע הנוצרים בגוף "קרי לילה". זרע זה נפלט פעמים רבות במהלך השינה, ללא שהיה מעורב בחלום יצרי. על פליטה מסוג זה אין צורך לכפר. לא לכל אחד זה קורה אך זה שכיח מאד.
ב. פליטת זרע שמתרחשת כאשר אדם חולם בלילה חלום יצרי, בעקבות הרהורים ביום כמאמר הפסוק "ונשמרת מכל דבר רע " - שלא יהרהר ביום שמא יבא לידי קרי בלילה. העוון הוא ההרהור ביום. כנגד זה צריך היה לא להביא את עצמו למצבים שבהם מהרהר ביום (שמיעה ראיה או קריאה של דברים המעוררים את יצריו) ולישון באופן שימנע חימום וקישוי האבר (כלומר – על הצד)
ג. "המנאפים ביד" – הכוונה למי שמקשה עצמו לדעת ובכוונה, לענג עצמם. זה כבר ידוע לך כעוון חמור לפי שאלתך.
יש לדעת שמי שנטמא בקרי (לצורך הטומאה אין זה משנה אם במזיד או באונס) מותר לו ללמוד תורה ולהתפלל והכול, ומנהג חסידות לטבול במקווה טהרה.

לגבי הכפרה - אינני מכיר כפרה שאין בה תשובה. תשובה על כל חטא מתחלקת ל4 חלקים: עזיבת החטא, חרטה, וידוי וקבלה לעתיד. עזיבת החטא פירושה להפסיק לעשות את החטא עצמו, אך זה בלתי אפשרי אם לא עוזבים גם את הדרך שהובילה לחטא. לכן בכדי לכפר על הוצאת זרע לבטלה צריך לחשוב מה הוביל לדבר – ולדעתי יש בזה שני חלקים מרכזיים – סור מרע ועשה טוב
תתחיל בעשה טוב. ידוע שהבטלה מביאה לידי חטא. האם אתה משועמם, לא מאותגר? אין תאווה זו שולטת אלא בלב פנוי מן החכמה. קדימה – תתחיל ללמוד תורה, לך לשיעורים, צור קשר עם רב ולך לשיעורים שלו. תתחיל לתרום, והתנדב, לעבוד, ללמוד. בקיצור – תשעט קדימה. אל תרשה לעצמך לשעמם את עצמך. אם אין לך רעיונות, פנה להורים, למדריך, חבר, רב – ותגיד להם – "אני מחפש אתגר חדש" או "משעמם לי, יש לך רעיונות?" אם תהיה עסוק, לא תהיה שקוע ומסובך בעצמך. לא יהיה לך זמן או חשק לשקוע חזרה לזבל.
במקביל צריך לבדוק את ה"סור מרע". האם זה חבר מקולקל שהוביל אותך לזה? או אולי דברים שקראת, או שהתפתית כמו כל כך רבים אחרים ליפול ברשת - לראות תועבה באינטרנט או סרטים או טלוויזה וכדו' – והתקשית לעמוד בפיתויים? אם כך הדבר – צריך להתחיל לחשוב ברצינות איך נמנעים מהחברה או הפיתוי בפעם הבאה. להרחיק את הסכנה.
ואנא - אל תרמה את עצמך שאפשר להתגבר לאורך זמן בלי לעשות שינוי משמעותי כפי שאמרתי – עשה טוב וסור מרע.
חרטה, נראה לי שכבר יש לך. ולהווי ידוע שעצם העובדה שאתה מחפש "כפרה" מראה שאתה בתהליך של התמודדות. כל יום, דקה, או פעם שהתגברת הם דבר עצום ויקר מאין כמותו, ומהווים התקדמות רוחנית גדולה.
ר' נחמן מברסלב תיקן לאמר עשרה מזמורי תהילים וקרא להם "תיקון כללי" "ומי שזוכה לאמרם באותו יום בוודאי נתקן על ידו זה" – מזכך את הנפש, ושחרר אותה מזוהמה שדבקה בה, אך אל נא תחשוב שזה תחליף לעזיבת חטא, חרטה, וידוי וקבלה לעתיד.
ויהי רצון שנזכה לעבד את ה' בשמחה וביראה ובטהרה. "אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה"
כל טוב, ובהצלחה!


כתבות נוספות