שאל את הרב

כמה שאלות בקשר לדיני בשר וחלב

חדשות כיפה הרב שלמה בן אליהו 10/05/08 23:05 ה באייר התשסח

שאלה

שלום לכבוד הרב!

1) אני עובדת במעון לילדים נכים עם צוות חילוני והילדים ממשפחות שומרות מצוות. באופן כללי מקפידים על הפרדה בין בשר לחלב אך לעיתים מתבלבלים. מה הדין אם השתמשו בכלי פלסטיק חלבי כמו כפית, צלחת וכדומה למאכל בשרי, וההיפך? ומה הדין בכלי מתכת?

2) אם התשמשו בטעות בסכין בשרי למאכל חלבי או ההיפך, מה הדין? והאם יש הבדל בדין בין הילדים הקטנים למבוגרים?

3) במקום בו אני עובדת ישנו מיקרוגל שלא מקפידים בו על הפרדה כמו שצריך בין בשר לחלב. אם אני מחממת כוס עם חומר פגום ומים במשך כדקה ואת המאכל שאני מחממת אני מכסה, האם זה בסדר להתשמש כך במיקרוגל או שגם אסור?

4)יש לנו שיעור כלכלת בית בו אנו מכינים עם הילדים דברי מאכל. לפעמים אני צריכה לחמם מרגרינה במיקרוגל, אז אני מחממת מים עם חומר פגום ואז שמה את המרגרינה בתוך כוס חרס ששייכת לי (והיא כשרה) ועל הכוס אני שמה שתי שכבות של נייר כדי לכסות אותה. האם כך זה בסדר? אם אסור, האם גם הכוס כבר לא כשרה ואסורה לשימוש?

5)את המאכלים שאנו מכינים עם הילדים אנחנו מחממים בתנור ששייך למקום. העניין הוא שיש עוד כיתות ערביות במעון שבהם לא מקפידים על כשרות, ואומנם המאכלים עצמם אותם מבשלים הם כשרים (המצרכים מסופקים על ידי המקום) אך הכלים בהם הוכנו המאכלים אינם כשרים (ללא הפרדה בין בשר לחלב?). בנוסף, התנור עצמו תמיד חלבי, מחממים בו רק דברי מאכל חלביים (כך נאמר לי), אך אני לא יודעת מה היה בשנים שעברו. בקיצור, האם יש בעיה להתמש בתנור זה? אם יש בעיה, האם זה אומר שאסור לשלוח לילדים את מה שאנחנו מכינים כי הרי ההורים שלהם מקפידים על כשרות? (לפי מה שאמור להיות, מה שמבושל בתנור הוא תמיד עשוי ממצרכים כשרים וחלביים, אך יתכן בסיכוי קטן מאוד שאולי השתמשו בתנור לצורך משהו לא כשר, וגם כאופן ודאי יש מאכלים שהוכנו בכלים לא כשרים)

6) שאלה אחרונה- יש לי בקבוק פלסטיק שאני נוהגת לשתות ממנו במשך היום גם לאחר אחורוחה חלבית או בשרית. אני משתדלת להקפיד שלא יהיו לי שאריות בפה שיכולות להידבק לפייה של הבקבוק. האם ישנו חששל ערבוב בין בשר וחלב בשימוש באופן זה בבקבוק?

תודה רבה רבה לכבוד הרב! וסליחה עכל אריכות השאלות.

תשובה

בסד


שלום רב.
[ראוי והכרחי לדרוש מההנהלה ,השגחה של רבנות מקומית!]
השאלות הם כבדות מדאי מכדי שאוכל לענות ולהיות בטוח כי דברי הובנו, וייוסמו.
1. יש הבדל בן חם לקר.
2.יש הבדל אם השמנשו בסכין לחיתוך בצל או לא.
3.יש הבדל אם הכוס היתה מכוסה או לא.
4. גם הילדים צרכים לאכל כשר בלי שאלות.
5.תמיד עדיף שני מקרוגלים.
6.לא,אבל נהגו להפריד.
בברכה

כתבות נוספות