שאל את הרב

כללים למכונות גילוח

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 31/03/02 01:37 יח בניסן התשסב

שאלה

מהם הכללים שעל פיהם קובעים כשרות למכונת גילוח?

תשובה

כללי בדיקת מכונות גילוח
אם רב התיר לחברך מכונה אחת, אין זה אומר שגם המכונה שלך כשרה אע"פ שהיא מאותו דגם. כיון שיכול להיות שהסכינים שלו הם פחות חדות משלך בגלל ששלך יותר חדשה או שיוצרה במקום אחר או בקו יצור אחר. בקיצור כולן צריכות בדיקה.
הבדיקה היא האם המכונה חותכת בצורה של "מספרים" או בצורה של "סכין". בודקים אותם על היד או על מקום אחר שיש בו שער ושאין בו חשש איסור.
רוב המכונות בנויות כך שאם תלחץ חזק והעור ילחץ לבין החורים של הרשת העליונה – תבוא הסכין ותחתוך את השערה ישירות מעור. לכן המכונות הבנויות עם קפיציות גדולה מונעת לחיצה של הסכינים לעור המתגלח.
מכונות גילוח הטובות בדרך כלל הן מחברות "פילפס" ו"נורלקו". יש בהן דגמים רבים ועל כן ניתן את העקרונות.
1. מכונות עם שנים או שלוש ראשים קפיצים שכשלוחצים אותם אל הפנים הראשים משנים את הזוית לפי הפנים הן בעקרון "כשרות". רק צריך להזהר לא ללחוץ בהן יותר מידי חזק על הפנים.
2. ראשים שמשנים את הזוית לפי הפנים וזזים גם לעומק הן יותר טובים.
3. המכונות שיש להן שלושה ראשים גמישים מחוברים שזזים יחד - טובות מהן. מכאן אנו למדים כלל ברור שככל שהראש יותר גמיש לצד ולעומק – זה יותר טוב.
4. יותר טובות מהן הן בעלות שלוש ראשים גמישים שזזים יחד ובראש הפנימי של כל עגול של כל אחד מהראשים יש רשת לכניסת השער ולא חריצים.
5. גם במכונות הטובות יש להזהר מ"המיישר" שלפעמים הוא חד מאוד ואפשר לגלח איתו כמו סכין גילוח. במקרה זה יש להקפיד לישר ולחתוך עם המישר ולא להוליך אותו על הפנים, שלא ל"גלח" איתו.

יש מכונת גילוח מסוג "בראון" שהיא בעיתית מאוד בגלל שהיא מגלחת לא על ידי סכין שמסתובבת מתחת לרשת אלא על ידי סכינים ההולכים הלוך ושוב מתחת לרשת. הרשת דקה מאוד והסכינים חדות מאוד. התברר שאם לא לוחצים את המכונה על העור אפשר בעקרון להתגלח אפילו כשהמכונה לא פועלת. כמו כן אם מוליכים אותה שלא לכיון הסכין היא חותכת כמו מספרים. אם מולכים אותה לכיון הסכין - היא חותכת כמו סכין גילוח.
ולכן רצוי לא לקנות מכונה כזאת שלא להכשל בגילוח לא נכון.

כתבות נוספות