שאל את הרב

כלכלה לפי ההלכה

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 15/06/07 03:48 כט בסיון התשסז

שאלה

שלום כבוד הרב.

שמי ארז ואני סטודנט במכללת אשקלות וברצוני להפנות אליך שאלה בתחום הכלכלה במסגרת עבודת הגשה לשנת הלימודים הנוכחית.

האם, מבחינת ההלכה, מותר לרכוש כעת מניות טיב טעם שהרי ידוע שהפירמה עוסקת במזון טרפות, אך הרכישה נעשית לאור העובדה שגאידמק הולך להוביל את טיב טעם לשביל הכשרות והמנייה תניב רווחים יפים בטווח הארוך עם כניסת גל של צרכנים שומרי כשרות בנוסף לצרכנים הנוכחים?

ובמקרה מקביל לכך, האם ההיתר או האיסור חל גם על פירמות במצב דומה בחו"ל, כלומר, האם יש הבדל, בנושא רכישת מניות של פירמות לא כשרות, בין אלה שבארץ לאלה שבחו"ל?

אשמח אם תוכל לספק עבורי תשובה ארוכה ומפורטת ככל האפשר בתוספת ציון מקורות מן ההלכה המבארות את תוכן התשובה, תודה רבה מראש .

תשובה

יש להבדיל בין בעל מניה בחברה לבין בעל שליטה, אשר יש לו סמכות להביע דעה בענייניה. בעל מניה עדיין איננו בגדר בעלים, ולכן אין איסור בהחזקת מניות של מפעלים שאינו שומרי שבת, כשרות או חמץ בפסח. אילמלא כן היתה גם בעיה להשקיע בקופות גמל או בקרנות נאמנות שהרי הן משקיעות את הכסף במפעלים שונים שלא כולם שומרי הלכה.
לעומת זאת אין אדם יכול להימנות על בעלי השליטה בחברה כזו.
אין הבדל בעניין הנדון בין חברה בארץ לחברה בחו"ל.
באשר למקורות מפורטים, אני ממליץ לך ליצור קשר עם מכון כת"ר - כלכלה עפ"י תורה שבקדומים או עם המרכז לערכים בעסקים ובכלכלה שבירושלים (026751182), מהם תוכל לקבל מידע והפניות בנושא זה ודומיו.

בברכה,
רונן לוביץ

כתבות נוספות