שאל את הרב

כיסוי ראש

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 01/03/11 14:34 כה באדר א'

שאלה

בס"ד

שלום,

אני גרושה צעירה ובחרתי להוריד את הכיסוי ראש בהיתר רב כמובן. הבעיה שהרב רמר שאם אני רוצה להכנס לבית כנסת אני חייבת לשים משהו על הראש מעין סמל לכבוד.

זה מאוד מפריע לי לשים "משהו" ממתי משהו נקרא כיסוי ראש? האם זה הדבר היחיד שמעיד על יראת השמים שלי? מאז לא הייתי בבית כנסת, אני לא מסכימה להחזיר את המטפחת לראש אני מרגישה מאוד רע עם זה, זה מחזיר אותי אחורה. מה לעשות? האם יש לזה גם היתר או עד שאתחתן שוב אני לא אלך לבית כנסת?

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'


שאלה זו את צריכה להפנות לרב שדברת עמו. אני אנסה קצת לבאר את הדברים.
לכסוי ראש בבית הכנסת יש נימוק אחד והוא מכיוון שהמקום הוא קדוש וצריך להראות את יראתינו מפניו, ועל כן יש מקום לכסות את הראש בכניסה למקום קדוש. אמנם רווקות שאינן הולכות עם כסוי ראש כלל, יש מקום לומר שלא רואות בכך זלזול ביראת שמים, אבל ברור שנשים נשואות צריכות לכסות את הראש בבית הכנסת אפילו אם בבית אינן מכסות את ראשן, בבית הכנסת משום קדושתו ומעלתו יש לכסות את הראש. וכך היה המנהג בעם ישראל מימים ימימה, שנשים נשואות אפילו שלא הקפידו בכסוי ראש בבית בכל אופן בבית כנסת היו מקפידות.
עוד יש להוסיף שבכסוי ראש יש שני צדדים. א. כסוי של שער באשה נשואה, שזה מדיני צניעות. ב. יש כסוי ראש של בנים ובנות שהוא עיקרו כבוד השכינה, וזה שייך ביחוד בבית כנסת וכדו'. הכסוי הראשון שייך רק לנשים, אבל בכיסוי השני אין הבדל בין בן ובת. כשם שבן שם כיפה ליראת שמים כן גם האשה צריכה לשים כיסוי ליראת שמים. על השאלה מדוע רווקות אינן מכסות את הראש, כבר נכתבה ספרות הלכתית, אבל נראה שלכתחילה צריך כסוי ראש בבית כנסת ובייחוד באשה שכבר נתחייבה בכסוי ראש (בנשואים הראשונים). ואולי לזה כיוון הרב ששאלת.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

כתבות נוספות