שאל את הרב

כיסוי ראש

חדשות כיפה צוות רבני ישיבת קרית שמונה 18/02/07 15:35 ל בשבט התשסז

שאלה

שלום,

יש לי בבקשה 3 שאלות בנוגע לכיסוי ראש:

1. למה שרק לאישה יהיה סימן שהיא נשואה (כיסוי ראש) ואילו לעומתה הגבר ישאר כמו שהוא ולא צריך שום סימן חיצוני שהוא נשוי? אני מכירה מישהי שמנסה לשדך לחברות שלה כל מיני בחורים שהיא רואה באירועים ושהיא חושבת שיתאימו להן- והיא עושה זאת ממש לשם שמיים. הבעיה היא שלא אחת קרה לפעמים שאחרי שהיא סוף סוף אזרה אומץ וניגשה אל הבחור להציע לו הצעת שידוך- התברר ש... אופס! הבחור כבר נשוי! אם גם לגברים היה סימן היכר שהם נשואים- חוסר הנעימות הזה לא היה קורה! למה רק האישה צריכה לסבול ולעבור את כל השינויים לאחר החתונה (כיסוי ראש, שינוי שם משפחה, שינוי מנהגים אם העדות שלהם שונות וכו), ואילו הגבר ממשיך לחיות לו על מי מנוחות ולא עובר כמעט אף שינוי, ובכלל זה גם אינו נדרש כלל לשאת את העול של כיסוי ראש? כמו שלנו יש סימן שאנחנו נשואות או לא- שגם לגברים יהיה סימן כזה! ואני לא מתכוונת לטבעת עלובה על האצבע שבקושי רואים, אלא סימן שווה לאיש ולאישה- אם האישה נדרשת לשים כיסוי ראש- בסדר, אבל שגם אתם רבותיי תשימו!

2. אם אישה נשואה חייבת לשים כיסוי ראש "כדי לשמור את היופי שלה לבעלה" (סליחה, אבל בעיניי זה ממש משפט דוחה- והאיש לא צריך להיות יפה בעיניי אישתו? מה, אנחנו "כלי" שנדרש לספק תענוגים לגבר??), מדוע גרושות ואלמנות גם כן חייבות בכיסוי ראש? ואם נאמר שהן חייבות מדין "שיער באישה ערווה"- מדוע רווקות פטורות מכיסוי ראש? הרי גם לרווקות וגם לגרושות1אלמנות אים בן זוג, אז מה ההבדל בין השיער של הגרושות והאלנות שחובה לכסות אותו לבין השיער של הרווקה שפטורה מכיסוי ראש?

3. מה המקור לכיסוי ראש- מהתורה או מדרבנן? שמעתי פעם שזה מהתורה ונלמד מהפסוק "ופרע הכהן את ראשה"- אבל מי אמר שפירוש הפסוק הוא דווקא שהיה לאישה כיסוי ראש?? אולי בעצם השיער היה אסוף והכהן רק פיזר אותו??

4. רווקות לא צריכות לכסות את הראש כשהן מתפללות או מברכות? האם הרווקות החרדיות או אלה שגרות במאה שערים או שמשתייכות לסטאמר כן מכסות את ראשן בזמן התפילה?

סליחה מראש על הסגנון הקצת בוטה, פשוט זאת התפרצות של הצטברות של כמה שנים.

מקווה שהפעם תענו לי, כי כבר שלחתי את השאלה הזאת כבר 2-3 פעמים ולא קיבלתי תשובה (אתם כמובן לא חייבים לי כלום, אבל זה די מתיש לכתוב אותה כל פעם מחדש).

תודה.

תשובה

שלום לך,
כיסוי ראש איננו סימן היכר ביסודו , אלא גדרי צניעות מדין שיער באשה ערווה , מלשון השו"ע היה מקום לחייב גם רווקות בתולות, אולם האחרונים למדו מן הגמרא להקל בהן. המקור לרוב הראשונים הוא מדרבנן עם אסמכתא מן התורה אולם יש מי שכתב שזהו איסור דאורייתא.כמו"כ מעיקר הדין צריכה האשה בברכה ובתפילה לכסות את ראשה . ועייני עוד
סספר הצנע לכת של אליסון.
בברכה,
אריאל פריש

כתבות נוספות