שאל את הרב

כיסוי ראש - שאלה

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 01/05/07 18:37 יג באייר התשסז

שאלה

היי.

אני יוצא עם מישהי כבר שנה ואנחנו מתכוונים להתחתן עוד חודשיים בעז"ה. אישתי לעתיד לא רוצה לשים כיסוי ראש בכלל (היא דתית-לאומית, כמוני), אבל בגלל ש"אין ברירה" כי היא יודעת את חשיבות המצווה, היא מתכוונת לשים מטפחת/כיפה/כובע כשהשיער בחוץ. אני לא מרוצה מזה כ"כ, אבל זה מה שהיא רוצה. השאלה היא אם שווה לי ללחוץ עליה שתשים כיסוי מלא? או שאפשר גם חלקי? כי יש כאלה שאומרים שאם זה לא מלא (והשיער נשאר בחוץ) אז כבר עדיף לא לשים כי אין לזה משמעות.. תודה.

תשובה

שלום וברכה!


ראשית שיהיה במזל טוב ותזכו להקים בית נאמן בישראל!

לעצם הענין:

כן, שווה שתלחץ עליה שתשים כיסוי ראש מלא, אך בדרכי נועם ובזהירות רבה. הרי אין מתיר כיסוי ראש חלקי ששיער היוצא ממנו בגודל טפח ויותר, אך עד טפח שיער גלוי , כלומר פס באורך של כ 4 סמ' מחוץ לכיסוי ראש, מותר לחלק מהשיטות. לכן, גם אם שמים כיסוי ראש ויש בשיער היוצא ממנו טפח ויותר עדיין יש עברה על האיסור. אך המסקנה הסופית שהבאת גם מוטעת ביסודה. הרי כיסוי ראש ממלא שני תפקידים:
1. צניעות.
2. סימן נשואה.

לפי זה ענין של סימן נשואה נשאר גם אם כיסוי ראש לא ע"פ ההלכה. גם ברובד של צניעות, אע"פ שע"י כיסוי ראש חלקי עדיין עוברים על האיסור, יש לו משמעות. הרי עדיף ללבוש בגד לא צנוע ואסור מאשר ללכת ערום לגמרי. כלומר כיסוי ראש חלקי שלא עומד בדרישות ההלכה והליכה בלי כיסוי ראש בכלל שניהם מצבים רעים, אך כיסוי ראש חלקי גרוע פחות. עוד דבר, ע"י כך שאישתך לעתיד צשים כיסוי ראש חלקי עכשיו אולי בסופו של דבר עם השנים היא תתחיל לשים כיסוי ראש מלא. דבר שאינו בטוח אם היא מלכתחילה לא תשים כיסוי ראש בכלל.

לסיכום :

תסביר לאישתך לעתיד את החשיבות של כיסוי ראש ואת הדברים שכתבתי לך אולי זה ישכנע אותה. גם כדאי שתלמדו ביחד באופן מעמיק מה זה כיסוי ראש מה מקורו , מה דינו ופרטי דינו. אם אתה צריך הפניות מדוייקות למקורות שלח תגובה לתשובה וארשום לך מקורות. אז קדימה למלאכת השכנוע! תזכור, חובת כיסוי ראש אינו מנהג ולא מצוות רשות, אלא חובה מהתורה לרוב השיטות.תנסה להעביר את המסר הזה גם לאישתך לעתיד

בברכה,

חיים דב בריסק, צוות ישיבת הר עציון

כתבות נוספות