שאל את הרב

כיסוי ראש לנשים לא נשואות

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 19/05/06 16:55 כא באייר התשסו

שאלה

שלום,

תהיתי לעצמי מדוע בנות שאינן נשואות אינן שמות כיסוי ראש?כל עיניין הכיסוי ראש הינו סמליות שהאישה נשואה בלבד?אם כן, לאן הלך לו הפסוק "שיער באישה ערווה" שפעם שמעתי שזהו המקור לכל עינין כיסוי הראש?שמעתי גם שבאיזשהו ישוב גם הבנות הלא נשואות בבית הכנסת שמות כיסוי ראש,מדוע אין אנו נוהגים כך? משום שלא נוח?הרי אם זהו פסוק חובה עלינו לנהוג בצורה זו!!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב,

אסביר לך במספר שורות מי צריכה לשים כיסוי ראש:
המשנה בתחילת פרק שני בכתובות אומרת: "האשה שנתארמלה או שנתגרשה היא אומרת בתולה נשאתני והוא אומר לא כי אלא אלמנה נשאתיך אם יש לה עדים שיצאת בהינומא וראשה פרוע כתובתה מאתים". מפשט המשנה נראה שאישה שאינה נשואה לא צריכה לכסות את ראשה וכך נראה שנפסק בשולחן ערוך (אורח חיים ע"ה,ב) "שער של אשה שדרכה לכסותו, אסור לקרות כנגדו (-קריאת שמע) אבל בתולות שדרכן לילך פרועות הראש, מותר". לעומת זאת השו"ע באבן העזר (כ"א,ב) והרמב"ם (איסורי ביאה כ"א,יז) פסקו שגם לפנויה אסור ללכת פרועת ראש. האחרונים הביאו כמה דרכים ליישב את הסתירה:
1. ב"ח- רק לרווקה בתולה מותר ללכת ללא כיסוי ראש, אבל גרושה או אלמנה חייבת בכיסוי ראש.
2. שיירי הקרבן- כל אישה חייבת בכיסוי ראש אלא שבתולה יכולה להקל בתוך בית במקום שלא נמצאים שם אנשים ולכן מותר לקרות כנגדה קריאת שמע.
3. מגן אברהם- רווקה יכולה להקל בכך שאוספת את שערה. יוצא מהמג"א שבנות רווקות חייבות ללכת עם שיער אסוף משא"כ לדעת מחצית השקל ומגן גיבורים. מסתבר שגם לדעת המג"א אין בעיה של שיער פזור כאשר מדובר בשיער קצר שמגיע רק עד לכתפיים.
רוב עם ישראל נוהג באמת כמו הב"ח שנשים רווקות אינן מכסות את ראשן. בציבור החרדי יש רבים שנוהגים כמו המגן אברהם והרווקות אוספות את שערן. שמעתי שבתימן הבנות היו נוהגות לכסות את ראשן כבר מגיל מאוד צעיר כמו הרמב"ם שהובא לעיל.

לגבי השאלה מה טעם הדין של כיסוי ראש?
באמת יש שהעלו את שתי הטענות שציינת- שיער באשה ערווה והיכר בין אשה נשואה לרווקה אולם באמת קשה על כל אחת משיטות אלה כפי שהקשת.
אולי ניתן לומר ששיער באישה אינו ערווה בעצמותו ולכן רווקה אינה חייבת בכיסוי ראש. בכל זאת יש דרישה לכיסוי ראש בנשים נשואות כיון שההלכה קבעה שבאישה נשואה שיער זה ערווה ממש. כאשר אישה מתחתנת היא מתנתקת יותר משאר העולם ויש לעשות היכר גדול יותר בינה לבין שאר הנשים הרווקות בענייני צניעות. כאשר מחייבים אישה לכסות ראשה בעצם באים לומר שיש חלק באשה שעכשיו רק לבעל מותר לראות כדי לחזק את הקשר שבין הבעל לאישה.

בברכה, יהושע, צוות ישיבת הר עציון.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות