שאל את הרב

כיסוי ראש לגרושה, טבילת כלים, הדלקת נרות

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 05/12/06 22:59 יד בכסלו התשסז

שאלה

שלום וברכה. יש לי כמה שאלות: אני גרושה וחזרתי לבית הורי. הכלים בביתם לא טבולים איך עלי לנהוג?

לגבי כיסוי ראש האם עלי להמשיך לכסות? אציין שאין ל ילדים.

האם עלי להמשיך להדליק 2 נרות שבת?

אשמח לתשובתך וכן אם יש מראה מקומות בהם אוכל לעיין בנוגע לכיסוי ראש- כי אני מבינה שיש מחלוקת בין הפוסקים.

תודה ובשורות טובות

תשובה

לשואלת שלום רב.
1. כלים לא טבולים צריך לטבול. מדובר על כלי זכוכית ומתכת בלבד. מה שכבר בושל בהם לא נאסר אבל לכתחילה את צריכה להטביל אותם.
2. כיסוי ראש - גרושה צריכה להמשיך ולכסות את ראשה. אמנם אם היא מחפשת עכשיו בן זוג וכיסוי הראש מפריע לה למצוא, מותר לה להוריד אותו. (מקור הדברים בסוף)
3. נרות שבת - אם את גרה אצל אימך וסמוכה על שולחנה אינך צריכה להדליק. אם תעברי לגור לבד, תדליקי. כלומר ההדלקה אינה תלויה בנישואין אלא האם את בביתה או בבית נפרד.
בברכה
אפי קיציס


(מקור הדברים לענין כיסוי ראש בשו"ת "אגרות משה" חלק אבן העזר חלק ד´ סימן ל"ב ד"ה "והא דנסתפק" להלן דבריו:
והא דנסתפק כתר"ה באשה צעירה גרושה שאינה רצונה שידעו שהיתה נשואה שלכן רצונה ללכת בלי כיסוי הראש ואף שאין רצונה לרמות, וגם אי אפשר לה לרמות שהרי יודעין מזה כל מכיריה ומי שירצה לישא אותה ודאי ישאל עליה ויאמרו לו שהיא גרושה, ובמדינתנו בהכרח ידע בעת רשימתם בסיטיהאל שהיה לה בעל כבר, אבל כוונתה דאחר שיכירו אותה ותמצא חן בעיני אחד לנושאה לא תאבד חינה כשתספר לו אח"כ שהיה לה בעל ונתגרשה, אבל כשידעו מתחלה שהיא גרושה לא ירצו לחשוב אודותה כלל, והוא דבר מובן שיש לחוש לזה, אם יש להתירה כמו שהתרתי בתשובה באה"ע ח"א סימן נ"ז לאלמנה שהיתה צריכה להשתכר בעצמה לפרנס בניה ולא רצו ליתן לה משרה כזו אלא דוקא באם לא תכסה את ראשה, ודאי צדק כתר"ה שיש להתיר גם לה שהוא הפסד גדול לענין השגת אחד לנושאה כמו שהתרתי שם, דגרושה שצריך לכסות ראשה אינו ג"כ מדאורייתא אלא מצד דת יהודית, אבל צריכה לידע שבמקום שאין לה לחוש צריכה לכסות ראשה ולא תהיה מותרת לגמרי בשביל זה. )
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות