שאל את הרב

כיבוד הורים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 02/01/12 13:28 ז בטבת התשעב

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב גלעד שטראוס

אני יודעת שיש מצוה לכבד את ההורים אבל לפעמים אני מרגישה שאני פשוט לא מצליחה לא להכעיס אותם

לדוגמא: אני מאד אוהבת לשבת בחדר שלי לבד כשהדלת סגורה להקשיב למוזיקה, לקרוא ספר להכין שיעורים וכו' את אמא שלי זה מעצבן היא אומרת שככה אני מתנתקת מהבית אני באמת מנסה להפסיק עם זה אבל פשוט לא מצליחה.

מה לעשות?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

במקרה הזה כמו במקרים אחרים של מתח במשפחה יש רק פתרון אחד: תקשורת מלאה וכנה. כל אחת תשתף את השניה ברגשות שלה, בטענות שלה, בקשיים שלה, בכוונות שלה ובציפיות שלה.

לשם כך צריך לשוחח. שיחה אמיתית מחייבת גם הקשבה כנה!
תגשי לאמא שלך ותשאלי אותה מתי יהיה לה זמן לשוחח אתך בנחת.
אחרי שתקבעו זמן ששתיכן פנויות לחלוטין תשבו לשוחח.
תחילה תסכמו ביניכן שאתן מוכנות לדבר ולהקשיב היטב אחת לשניה. להקשיב אין פרושו רק לשמוע, אלא גם להבין את הצד השני - מה הוא אומר ולמה הוא מתכוון.
אחרי ההכנות הללו תתחילו לשוחח: את תבקשי מאמא שלך להסביר לך מדוע היא מרגישה שאת מתנתקת מהבית. תקשיבי טוב לתשובה שלה (מה היא מרגישה ממך? מדוע היא מרגישה כך ממך?) כדי שתוכלי לענות לה.
אחרי שתשמעי מה היא מרגישה תשאלי את עצמך כיצד את יכולה להסביר לה את מה שאת מרגישה ותעשי את זה בצורה רגישה (אולי תסבירי לה שמאוד מרגיע אותך לשבת בחדר ולהקשיב למוזיקה וזה בכלל לא כדי להיות מנותקת מהבית...)
אחרי שכל אחת תשמע מה קשה לשניה ומה חשוב לה - תנסו להגיע לפתרון משותף, תוצאה שמצד אחד תדרוש ויתור מכל אחת ומצד שני תהיה טובה למה שכל אחת צריכה.
הכי חשוב שתרגישו שהכוונות שלכם טובות ובעומק כל אחת דואגת וחושבת מה טוב גם לשניה - לך חשוב לכבד את אמא שלך ולאמא שלך חשוב שיהיו לך חיים טובים ושמחים.

אולי כדאי שתזמיני את אמא שלך לקרוא את התשובה כאן. מתוך קריאה משותפת של הדברים תתחילו לפעול יחד בהקשבה הדדית, ותתקדמו בדרך שהיא טובה לשתיכן.

כתבות נוספות