שאל את הרב

כיבוד הורים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/10/11 15:19 יא בתשרי התשעב

שאלה

כבוד הרב שלום,

ותודה מראש שאתה מפנה לי מזמנך.

הרבה זמן מקוננת בי השאלה לגבי כיבוד הורים, איך אני אמורה לנהוג במצב שאני נקלעת אליו לא מעט פעמים וניתן להגיד הרבה.

אני באה ממשפחה מאוד אמידה ושנחשבת "משפחה טובה" על הסיפור הזה יגידו "זה קורה במשפחות הכי טובת.. "ההורים שלי הם אנשים שמאוד דואגים ותומכים בילדים שלהם גם מבחינה חומרית וגם מבחינה רגשית, אני הבת השנייה במשפחה, יש לי אחות גדולה ממני ב.... שהיא נשואה. אני בת ......, אני מאוד קשורה לאמא שלי ובהיותי קטנה הייתי גם מאוד קשורה לאבי, אך עם הזמן נהיה ביני לבין אבא שלי מתח מאוד גדול שכל פעם זה ההתבסס על הערות שהוא היה מעיר לי בצורה בוטה ומעליבה ופשוט פיתחתי נגדו אנטי, זה הגיע למצב לצערי הרב שאני פשוט לא יכולה להיות לידו וזה מתבטא שאני אפילו לא יכולה לשבת לידו בשולחן שבת. כל פעם שאני לידו אני מריגשה מתח ולחצים שגורמים לי לאבד את עצמי. הדברים האלו מתבטאים בכל דבר קטן שקורה בחיים שלי הוא פשוט מעיר לי בצורה מעליבה ומשפילה וזה מוריד לי את הביטחון מאוד, הוא יכול להעיר לי לדוגמא על זה איך שאני נראת למרות שהוא יודע שמסביב כולם מחמיאים לי [תמיד אומרים לו איך הבת שלך מוצלחת יפה..] וזה האבסורד שהוא לא חושב ככה. אני חברה מאוד טובה של אמא שלי ואני יודעת שזה מאיים עליו ושהוא לא אוהב את זה כי אולי הוא מרגיש שאיפהשהו אני לוקחת את המקום שלו ולכן כל פעם שמשהו לא נראה לו הוא פשוט מוציא את זה עליי והרבה פעמים אמא שלי בצדקתי ואני מריגשה שאני ממש גורמת למריבות, אבל איך אני אמורה לנהוג כאשר הוא משפיל אותי ומתנהג אליי בגסות רוח? וואם אני עונה לו אני מקבלת "גידופים" בחזרה..זה גורם לי לא לכבד אותו ופשוט איפשהו לפתח אליו אנטי מאוד גדול אני לא יכולה להיות בקרבתו. מלבד זאת שזה מוריד לי את הביטחון מואד.. אני רוצה לציין שאני יודעת שחוץ מהדברים הללו אני יודעת שהוא מואד דואג לי והרבה פעמים שאני צריכה עזרה הוא מאוד עוזר לי אבל זה מתבטא בדברים חומריים, בכל הקשור ליחס שלו כלפיי הוא מזלזל בי מעליב אותי וזה גורם לי לא לכבד אותו ולסלוד ממנו. הרבה פעמים אני באמת מנסה לעבוד על עצמי ולא לענות..אבל זה פוגע בי כ"כ ומעליב אותי עד עמקי נשמתי. מה אני אמורה לעשות? כיצד עליי לנהוג? נ.ב. הרבה פעמים שאמא שלי מגינה עליי קשה לי לראות את היחס שלו כלפיה..וכואב לי לדעת שז

תשובה

שלום וברכה

המציאות בה את נתקלת קיימת לצערנו בבתים לא מעטים. לעתים ההורים סוברים כי מצוות כיבוד אב ואם או העובדה שהם ראשי המשפחה מתירה להם להיות אדוני המשפחה, לראות את שאר בני המשפחה כמשרתים שלהם, והם רשאים לבזות ולהשפיל.
מצוות כיבוד אב ואם אינה מתירה זאת להורים. מה שאת מחויבת כלפיו הוא לא לנהוג לפניו בפגיעה ובגסות, אולם אין את חייבת לרצות בקרבתו.
אולם לפני הכל, אולי חשוב שמישהו יאיר את עיניו בנושא זה. אולי אחותך הנשואה יכולה לדבר איתו על כך; אולי דודה שקשורה בכם או מישהי שיכולה לדבר על ליבו; אולי אפשר לפתור את הבעיה בצורה עמוקה יותר ?


כל טוב

כתבות נוספות