שאל את הרב

כיבוד הורים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/01/07 23:23 יז בטבת התשסז

שאלה

לכבוד הרב שלום!

אחד מהורי נוטה להתייחס אליי קצת קשה, לעיתים פוגע, מזלזל, מתעלם, על אף שאני עוזרת, תומכת, מקשיבה, מייעצת ומעודדת וגם נוחה להסתדר .כלפי בני המשפחה האחרים היחס בהרבה יותר קל ומכבד.לפעמים אני ממש בצער.

רציתי לקבל עיצה טובה איך להתנהג לפי דעת התורה.הרבה תודה.

תשובה

שלום וברכה
מצוות כיבוד אב ואם אינה מעניקה להורים את הזכות לפגוע ולזלזל ולהתעלם. היא מחייבת את הילדים לכבד את ההורים ולירא מהם, אך אינה מעניקה להורים זכות זו, ואף אינה מחייבת את הילדים לבטל את אישיותם מפני הוריהם. היו מגדולי התנאים והאמוראים שסבלו יחס כזה מהוריהם ואף על פי כן כיבדו אותם בצורה מופלגת, אולם זו מידת חסידות גדולה, ואין חובה לנהוג כך.
לפיכך, יש שתי דרכים טובות הנמצאות בתורה:
הראשונה היא לזכור תמיד כי "שלך קודם לשל אחרים" גם בענייני כיבוד אב ואם, והתורה קובעת כי דווקא מכוח זכותו של אדם לכבוד ולעוצמה פנימית נובעת יכולתו להתרחב לכבוד אחרים. אין את חייבת לבטל את אישיותך, ואת רשאית שלא לקבל את היחס הזה אלייך.
השניה היא לנסות חנהוג בנוסח של "אם רעב שונאך האכילהו לחם". חס ושלום, אין אני קובע כי אחד מהורייך שונא אותך, אולם אנו מוצאים בספרות המוסר הדרכה פראקטית כי לעיתים הדבר הנכון ביותר הוא לברוח מעימות ולא לחפש אותו, ולעשות חסד גם עם מי שלא הכרחי לעשות עימו חסד. אני מדגיש כי אין מדובר בנצרות הקובעת זאת כנראה כתפיסה אידיאולוגית, אלא בעמדה פראקטית.

כל טוב

כתבות נוספות