שאל את הרב

כהן במד''א

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 18/11/06 23:52 כז בחשון התשסז

שאלה

בע"ה

שבוע טוב,

אני בן 17 ומתנדב במד"א. לפני כמה זמן יצאתי למקרה של אדם מחוסר הכרה. לפי החוק-אמבולנס רגיל (בו אני הייתי) מחוייב להתחיל החייאה עד שמגיע רופא ומחליט מה עושים. התחלנו החייאה ובמהלכה הגיע נט"ן (ניידת טיפול נמרץ) עם רופא. הרופא קבע מוות לצערנו... השאלה שלי היא: כיוון שאני כהן. האם יש איסור בכך שביצעתי החייאה באדם שנקבע לו מוות. כלומר- אם הוא מת עוד לפני שהתחלנו החייאה. האם אני נחשב ככהן שטמא למת?

תשובה

שלום, רב!

קודם כל, יישר כח גדול על עצם התנדבות במד"א, הדבר חשוב ביותר וראוי לעידוד.
לשאלתך, בוודאי כאשר ההוראות הרפואיות הן לבצע החייאה, חובה עליך למלא אחר ההוראה בכל מחיר, שהרי מדובר בפיקוח נפש. טכנית אתה אולי טמא מת, אך אין ברירה, מצב של פיקוח נפש דוחה אף את זה, וודאי שלא עברת על שום איסור.
אחרי שהגיע צוות טיפולי אחר (של הנט"ן, לדוגמא) ואם תפקידך הרפואי הסתיים ודאי שחלה עליך החובה להפסיק את המגע עם המת, ואם מדובר בחלל סגור חובה עליך לצאת ממנו (בבניין למשל, יש טומאת אוהל), ודינך ככל כהן אחר הנמצא באותו מצב.

אך שאלתך מעלה שאלה חשובה ובסיסית הרבה יותר, האם מלכתחילה מותר לכהנים להתנדב במד"א- הרי יש חשש שיבואו במגע עם מתים.
לאחר דיונים רבים, נראה שמאחר ויש אכן מקרים לא מעטים שמתנדבי מד"א הגיעו למגע עם מתים לא עלינו, ומאחר ובדרך כלל לא חסרים למד"א מתנדבים, [נראה שכהן צריך להחמיר] ולא להכניס עצמו למצב כזה, אשר ייתכן ויבוא במגע עם מת. חשוב להבהיר שעליך לברר בתחנה הספציפית שאתה מתנדב בה [אם אכן יש בה חוסר אמיתי במתנדבים] ואם אתה לא תבוא אף אחד אחר לא יבוא, וייצא מזה חשש פיקוח נפש. נראה ש[רק במצב כזה יש היתר לכהן להתנדב במד"א].

חשוב לומר ש[ראוי בכל מקרה לכל אדם, ואף לכהן, לעבור קורס מד"א], כדי שאם יגיע למצב של מקרה אמת [יידע מה לעשות להציל נפשות]. אף אם הכהן אכן לא מתנדב במד"א, הוא שומר על היכולת החשובה שאם יגיע למקום ארוע (לדוגמא פיגוע, ח"וש) יידע איך לפעול.
נראה גם שהכהן יכול להיות ברשימות של התחנה, ואם באמת יש חוסר אמיתי במתנדבים, ואין אף אחד אחר שיבוא, שאז יש היתר לכהן שיבוא, ומצווה.
חשוב לי לומר שאל לך להרגיש רע, הצלת חיים רבים בעבודתך, וודאי יש לך זכויות רבות על כך. רק חשוב שכמו שאמרנו תברר טוב את המצב בתחנה שלך האם הצורך בך הוא אמיתי ואין לך תחליף.

יישר כח, והצלחה בהמשך!

חנן, צוות ישיבת הר-עציון.

כתבות נוספות