שאל את הרב

כדורגל בשבת

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 10/04/09 12:10 טז בניסן התשסט

שאלה

שלום לכבוד הרב,

ברצוני לשאול האם מותר ללכת למשחק כדורגל שמתקיים על משטח דשא בשבת, כאשר הכניסה למגרש אינה בתשלום והמשחק לא מצולם?

וחשוב לציין שכשאני נכנסת למגרש אז יש מצב שבו אני אדרוך על הדשא? האם מותר?

תודה רבה לכבוד הרב,

חג שמח

ושבת שלום.

תשובה

לשואלת שלום רב.
יש כאן 2 שאלות. האחת על עצם המשחק והשניה האם מותר ללכת לצפות בו.
לגבי עצם המשחק. משחק בכדור בשבת, לפי הספרדים אסור בכלל והכדור הוא מוקצה, ולפי האשכנזים אין זה אסור (אלא לא תואם את אוירת השבת וכדלקמן). כל זה במקום מרוצף אבל לשחק על חול או על דשא יש איסורים נוספים ולכן גם לפי האשכנזים לא משחקים על דשא.
מלבד כל זה יש כמובן את ענין האוירה של שבת. בשבת אנו משביתים את חיי החול, את כל העיסוק בעניני החומר, בשביל שנוכל להתעלות לקדש, לעיסוק בחיי הרוח שלנו, לתת מזון לנשמתנו. לכן קבעו חז"ל שלא יהיה ההילוך של שבת דומה להילוך של חול, ולא לרוץ וכו'. לכן בשבת אנו לובשים בגדי שבת חגיגיים. כל עיסוק כמו זה, שעיקרו בבגדי ספורט, שבו רצים ומזיעים, אינו עיסוק הראוי לשבת (מה שמוגדר בשבת "עובדין דחול" כלומר מעשה של יום חול)
השאלה השניה היא לא לגבי המשחקים אלא האם מותר ללכת לצפות בהם. הבעיה איננה של דריכה על הדשא, כיון שהליכה מתונה על הדשא אין בה איסור (אין זה ודאי שייחתך דשא תוך כדי הליכה). את מציינת גם שלא משלמים ולא מצלמים. השאלה היא מכיוון אחר.
קודם כל ההליכה וההשתתפות בחגיגה מהווה הסכמה, עידוד ותמיכה במשחקים. השחקנים משחקים לא רק להנאתם אלא גם להנאת הצופים והם מהווים חלק מהותי מהמשחק והתחרותיות שבו. יש כאן גם השתתפות שלך בכל אותה אוירה של חול, בהתנתקות מהקדושה של השבת. לכן אינני רואה מקום ללכת למשחקים כאלה בשבת ולעודד אותם.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות