שאל את הרב

ישיבות הסדר

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 07/01/03 14:27 ד בשבט התשסג

שאלה

ראשית, אני מתנצל על ה"בורות" - אבל מה זה בדיוק ישיבות הסדר? אני יודע שמדובר בלימוד בישיבה למשך תקופה מסויימת, אח"כ צבא (ואז שוב ישיבה?..) - אבל מה בדיוק הולך שם? האם אלה כיתות, האם יש רמ"ים, ומהם כל מיני מושגים שאני שומע - שיעור א', שיעור ב', וכו'..

אני אומנם מכיר, פחות או יותר, את הנושא - אבל בקשתי היא שכבוד הרב יעמיד את הדברים על דיוקם.

בתודה רבה מראש,

יובל

נ.ב. - לצורך השאלה: אני בן 16.5 (כיתה י"א).

תשובה

ב"ה י"ד שבט תשס"ג

ליובל שלום רב!

ישיבות ההסדר הן ישיבות המשלבות לימוד תורה בישיבה עם קיום מצות המלחמה. המסגרת בנויה כך שבוגרי כתות י"ב מישיבות תיכוניות או תיכונים מגיעים בתום לימודיהם התיכוניים ללמודים בישיבה. מסגרת הלימודים בנויה בין חמש לשש שנים. בשנה הראשונה או בשנתים הראשונות לומדים לימוד ישיבתי מלא, בתום השנה הראשונה או השניה, מצטרפים למסגרת ההסדר, כשהמשמעות של הדבר היא ארבע שנים במסגרת צבאית, שמתוכם שירות פעיל של שנה וחצי ושנתיים וחצי במסגרת של"ת- שירות ללא תשלום, בישיבה. יש ישיבות בהם מצטרפים למסגרת ההסדר כבר בתחילת הלימודים בישיבה ויש ישיבות בהם דוחים תחלה את הגיוס ולאחר מכן מצטרפים למסגרת ההסדר.

הלימוד המקובל בישיבות הוא לימוד עצמי בסדרי לימוד, ובמקביל שיעורים. השיעורים בדרך כלל בנויים לפי מספר השנים בהם התלמיד לומד בישיבה, ולכן יש שיעור א' שמשמעותו שנה א' וכן הלאה.

בישיבה יש רמי"ם חלקם הם רמי"ם של שיעורים וחלקם בעלי תפקידים לימודיים- חינוכיים.

אני מציע לך לבקר באחת הישיבות ולראות את הדברים מקרוב.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות