שאל את הרב

ייחוד

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 28/01/07 10:40 ט בשבט התשסז

שאלה

שלום רב,

רציתי לשאול אם יש בעיה של ייחוד אם בן ובת נמצאים במכונית בשעות הלילה המאוחרות כשעוברים ושבים עוברים מדי פעם?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,
שאלת האם יש איסור יחוד לבן ובת לשבת יחד ברכב כאשר עוברים ושבים,עוברים ושבים מדי פעם.
אינני רב ובטח שלא פוסק. אך אנסה לענות לך תשובה מספקת.
כבר לימדונו חכמינו שאין אפוטרופוס לעריות. ולכן לפני שאכתוב לך מה נראה לי לעשות, כדי להציג בפניך את הבעייתיות בנושא, אביא בפניך מספר דעות המחמירות בנושא זה.

אחד מהם הוא האגרות משה (אבן העזר ח"ד סימן ס"ה):
"ליסע יחד עם אשה במכונית (קאר) לכתחלה ודאי אין להתיר דאף שעיקר נסיעתם תהא על הדרך הגדולה ששם נוסעים אף בלילה הרבה אינשי במכוניות..".
אומנם בשעת הדחק הוא כותב שיש בהחלט צדדים להקל: "אבל בשעת הדחק כגון שצריכה אשה משכנותיו ג"כ ליסע למקום שהוא צריך, או כשאשה אחת שהולכת בדרך מבקשתו ליכנס במכונית".
שעת הדחק לדעתו זה למשל כאשר אשה שלא יודעת שיש בכך בעיה מבקשת מגבר לקחת אותה ברכבו. עוד דוגמה שהוא נותן במקום אחר (יורה דעה ח"ב סימן פב) היא אשה שחייבת ליסוע במונית לצורך דחוף, ונהג המונית הוא גבר.
בעל שו"ת חלקת יעקב לא מתלבט כלל ואוסר ללא שום תנאי:
"בנהג של מכונית שהוא חרדי אם מותר להוליך אשה יחידית או איפכא אם מותר לנסוע במכונית כשנהג הוא אשה - שאלה זו אינה צריכה לפנים - דזה מבואר בפוסקים דבעגלון בדרך שייך יחוד". (אה"ע סימן ס"ה)

אך מדברי בעל הציץ אליעזר ניתן לראות צדדים לקולא:
"על פי זה נראה לעניות דעתי להלכה דבנסיעה של כגון מירושלים לת"א או לחיפה וכדומה שמצוים עוברים ושבים עם כלי הרכב כמעט בכל כמה רגעים, שמותרת הנסיעה בפשיטות...". ( חלק ו סימן מ - קונ' איסורי יחוד פרק ט"ו)
(אומנם, הקולא של הציץ אליעזר היא דווקא בייחוד של שני אנשים ואשה).
המושגים שאנו דנים בהם דקים ביותר וקשה לקבוע בהם מה מותר ומה אסור, ואציג לפניך מספר צדדים שאספתי לקולא מהפוסקים השונים:
א. נסיעה בכלל. ישנם צדדים לקולא כאשר אדם טרוד במלאכתו, ויתכן וניתן להגדיר כך נהג. ובכלל מקום בו מצויים כל הזמן אנשים, למשל נסיעה בתוך העיר או נסיעה בין עירונית אך בכביש שנוסעים בו אנשים (ולא כביש עוקף עזקה ב4 בלילה...).
ב. אנשים שמבקשים טובה, ובייחוד אם הם מוחזקים כאנשים כשרים ולא פרוצים.
ג. שעת הצורך, למשל [חייבים] להגיע למקום מסוים ואין איך חוץ מעל-ידי נסיעה במונית עם נהג.
למעשה נראה לי שעליך לבדוק את עצמך היטב, אמרת שעוברים ושבים עוברים מדי פעם. שאל עצמך, כמה מדי פעם? האם עוברים שם כל הזמן אנשים בצורה שוטפת במידה וכן נראה לי שמותר, במידה ועובר שם בן אדם בחצי שעה זהו מיקרה קלאסי של יחוד.
בסופו של דבר ההחלטה בידך. כפי שאתה רואה, אין גדר ברור שאפשר לתת לך. ההלכה סומכת על שיקול דעתך...

יישר כח ובהצלחה בכל,
ניר, צוות ישיבת הר עציון.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות