שאל את הרב

ייאוש

חדשות כיפה צוות ישיבת אלון מורה 28/12/05 21:04 כז בכסלו התשסו

שאלה

שלום!

בזמן האחרון אני מרגישה קצת מיואשת...

אני פותחת עיתון ומה אני רואה? רצח, שוד, גניבה , זיוף, שחיתות ועוד מיני דברים מסוג זה... אני מרגישה כאילו העולם משתגע וסוגר עליי.. כאילו אבד המוסר האנושי ואנשים רבים על שטויות...

כואב לי לראות את הסבל והשחיתות ולדעת שאין לי מה לעשות אלא רק להשלים עם זה.. קשה לי.

מה אני צריכה לעשות? לשבת בחיבוק ידיים? לעשות הפגנות נגד שחיתויות? מה?

בבקשה תעזרו לי אני באמת מרגישה שהעולם משתגע..

תשובה

שלום רב!
אני מבין את הרגשתך ואני בטוח שיש עוד רבים החושבים ומרגישים כמוך. אך על מנת להתגבר על ייאוש זה אתן לך מספר עצות.
1.עין טובה- האדם צריך לפתח הסתכלות חיובית על המציאות. לראות תמיד את חצי הכוס המליאה.מסופר על יוסף הצדיק שלא שלטה בו ובזרעו עין הרע. מה היה הסוד שלו? העין הטובה שהייתה לו. לא משנה היכן היה תמיד חיפש את נקודת האור הבאה שתוביל אותו הלאה. בתוך הבור, בבית פוטיפר בבית האסורים לחשוב תמיד בצורה חיובית על העתיד שיהיה.
2.כוחו של האדם- עלייך לדעת על הכוחות האדירים הטמונים בך. יש לך כוח להשפיע גם באופן לא ישיר על עם ישראל, וגם אם את לא רואה זאת ממש בעיניים. בישראל כולם ערבים זה לזה. לכן לכל אחד יש השפעה על השני לטוב ולרע. גם אם נראה לך שאת לא מסוגלת להשפיע, אז תדעי שאת בהחלט יכולה. כל מעשה טוב שתעשי כל תפילה ומצווה הכל מרומם אותך ואת כל ישראל יחד איתך.לא כל הדברים ישתנו מיד אך לפחות יתחילו ללכת בכיוון היותר נכון של החיים. אפילו אם הגנבים לא יפסיקו לגנוב, הם יגנבו מעכשיו קצת פחות ולעיתים רחוקות יותר.והכל בזכות מעשייך.
3.להתחיל מעצמנו-כל אדם היה רוצה לשנות ולהיטיב עם כל העולם אך לא תמיד הדבר אפשרי. לכן חשוב לעבוד במעגלים. להתחיל ממני ומן המעשים שאני עושה. אחר כך להתרחב לאנשים הקרובים אליי וכן הלאה. לא לקפוץ מעגלים ולא להתייאש אם לא רואים תוצאות מיידיות. להאמין שיש כיוון לעולם הזה ויש בעל בית, שרואה את הדברים ומכוון אותם ליעדם, באמצעותנו.
אם כל אחד יחשוב כך לא נצטרך לשנות אף אחד, פשוט כל אחד ישתנה בעצמו ויועיל בכך לכולם.
4.העולם והאדם ביסודם טובים -ישנו כלל שאומר שכל דבר שואף תמיד לחזור אל המקור האמיתי שלו. לכן למשל שקר לא יכול להחזיק מעמד זמן רב כי הוא לא טבעי ואמיתי. גם אם אנחנו רואים תופעות קשות של פגיעה והרס בחיים, אל ייאוש!לכל דבר יש קץ וסוף. העולם תמיד שואף וישאף לחזור אל נקודת הראשית האמיתית שלו כפי שרצה רבש"ע. הדבר יכול להיות על ידנו או ע"י מי שיבוא אחרינו. ובכל זאת כל הרע יהיה דבר זמני בלבד.
ולבסוף לא להפסיק להאמין. לדעת שיש מצבים של הסתר. מצבים שבהם הקב"ה רוצה לבחון עד כמה אנו מסוגלים לפעול ולעשות בעצמנו. בזמנים של טוב ושפע, קל להאמין. אך ברגע שיורד הלילה אנו אומרים בתפילה אמת ואמונה. זה המבחן האמיתי להתחיל להאמין ולפעול למען החזרת האור.
אל ייאוש תהיי בשימחה תמיד!
בהצלחה
ברק

כתבות נוספות