שאל את הרב

טעות במערכת השמש בגמרא

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 23/01/07 21:14 ד בשבט התשסז

שאלה

שלוםם רבב למשיבב...

יש לי שאלה שמציקה לי רבות..

בגמרא אם אני לא טועה יש שם סברה של חכמים שמתארים את מערכת השמש בכך שיש 7 כוכבים בה ולא 9 ושכדור הארץ במרכז (כמו שטענו בעבר) אף על פי שידוע וברור לכל שהשמש במרכ ושאר כוכבי הלכת מסתובבים סביבו...אז איך יכולה לפול טעות אצל חז"ל ועוד בגמרא?

אודה לכם על תשובה לשאלה זו...אגב אני חושב שזה נמצא במכת חגיגה..

תודה רבהההה!!

תשובה

שלום רב!
חכמינו זכרונם לברכה, למרות שהיו גדולי עולם- לא היו מומחים לפיזיקה מעבר למה שידעו באותה תקופה. מבנה מערכת השמש והכוכבים הם לא גופי הלכות, הם לא מפורטים בתנ"ך או בדברי נבואה, ואין סיבה שחז"ל יבינו בזה יותר מטובי הפיזיקאים בדורם, שכך סברו. הדבר נכון גם בכל מיני רפואות שנמצאות בגמרא, ושאר דברים מדעיים [ולא תורניים] שאינם מתאימים לזמננו. [(חשוב להדגיש שבדברים שכן גופם של תורה ואמונה חובה עלינו לסמוך לחלוטין על דברי חז"ל והגמרא ולא לסור מהם "ימין ושמאל")]

באותה צורה היום אם יש לך דלקת אוזניים- תפנה לרופא ולא לרב, לא מפני שהרופא אדם יותר נעלה- אלא מפני שזוהי תחום התמחותו, ולא תחום התמחותו של הרב. לרב אין כל סיבה להבין בזה, ואין זה גורע ממעמדו. על אחת כמה וכמה אין זה גורע ממעמדם של חכמים ושל הגמרא שהמדע שלהם איננו מתאים לסטנדרטים שלנו 1500 שנה אחרי. אין זה מוריד מערכם או מערך הגמרא מאומה.

וכן הרמב"ם כותב לגבי חוסר דיוק חז"ל באסטרונומיה:
{"אל תדרוש ממני להתאים את כל ענייני האסטרונומיה שהם (חז"ל) ציינו אל המצב כפי שהוא, [כי המתמטיקה היתה לקויה באותם זמנים והם לא דנו בזאת מבחינת שהם מוסרים אמרות אלה מפי הנביאים, אלא מבחינת שהם היו חכמי אותן תקופות במקצועות אלה או שמעו אותן מפי חכמי אותן תקופות]. אין אני אומר בגלל זה על אודות אמרות שלהם, שאנו מוצאים אותן מתאימות לאמת, שהן אינן נכונות או שהן הופיעו במקרה. אלא כל-אימת שאפשר לפרש דברי אדם כדי שיתאימו למציאות שהוכח בהוכחה מופתית שהיא נמצאת, יהיה זה הראוי והנאות ביותר לאיש מעולה מטבעו עושׂה-צדק.} (מורה נבוכים חלק ג, פ´ י"ד)

בברכה
אריה
צוות ישיבת הר עציון

כתבות נוספות