שאל את הרב

טו בשבט

חדשות כיפה הרב מאיר צוקרמן 06/02/12 14:48 יג בשבט התשעב

שאלה

שלום,

יש לי חברה טובה שרבתי איתה ואני מאוד רוצה להשלים איתה בחג טו בשבט, רציתי לקבל עזרה בדרשה שיכולה להתאים בין טו בשבט לנושא של שלום או עבודת המידות

תודה

תשובה

שלום לך.
אפשר לחבר כל דבר לכל דבר, כמעט. כמו בסיפור העממי על הדרשן שהיתה לו דרשה אחת בלבד, על קורח ועדתו. כשהיה עולה לבמה לתת דרשה, היה מכניס יד לכיסו, כאילו לחפש ממחטה, לנגב את מצחו. ואז היה אומר: "היכן הממחטה? נעלמה! בלעה אותה האדמה, כמו שבלעה את קורח ועדתו... ואם כבר הזכרתי את קורח, אז..." והיה נותן את הדרשה (היחידה שהיתה שגורה על פיו) על קורח...
אז אפשר לקשר כל רעיון לט"ו בשבט.
ובכל זאת, ברצינות: בגמרא, מסכת שבת, דף ל"ב עמ´ ב´ כתוב: "בעוון ביטול תרומות ומעשרות שמים נעצרין מלהוריד טל ומטר, והיוקר הוה, והשכר אבד, ובני אדם רצין אחר פרנסתן ואין מגיעין, שנאמר "ציה גם חום יגזלו מימי שלג, שאול חטאו". מאי משמע? תנא דבי רבי ישמעאל בשביל דברים שצויתי אתכם בימות החמה (הפרשת תרומות ומעשרות, בתקופת הקציר והאסיף) ולא עשיתם, יגזלו מכם מימי שלג בימות הגשמים..."
הרב קוק בחיבורו "עין איה" על אגדות הש"ס, על מאמר הגמרא שציטטתי, מסביר כי הרעיון של החיבור בין השונים, בא לידי ביטוי במצוות תרומות ומעשרות, שהמגדל צריך לתת משלו ל"אחר"- לכהן, ללוי ולעני, החיבור בין חלקי העם השונים משפיע על ירידת הגשמים, שמבטאים גם כן חיבור בין שונים- רחוקים: השמים והארץ, שנראים בעינינו כרחוקים ונפרדים, (בישעיהו: "כגבוה שמים מארץ כן גבהו דרכי מדרכיכם ומחשבותיי ממחשבותיכם...") שהרי היבול הצומח על הארץ לא יכול לצמוח בלי שפע הגשם הבא מן השמים.
הקשר ל-ט"ו בשבט: כל עניינו של ט"ו בשבט, כ"ראש השנה לאילן" הריהו הקביעה איזה מעשר יפרישו מן הפרי: מעשר שני (בשנים א' ב' ד' ה' במחזור השמיטה, או מעשר עני- בשנים ג' ו' במחזור השמיטה)
ומכאן- הדרך קצרה אל הריחוק והקרבה שבינך לבין חברתך.
מקווה שהדברים ימצאו חן בעינייך.

כתבות נוספות