שאל את הרב

טבילת כלים

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 16/01/06 23:02 טז בטבת התשסו

שאלה

שלום רב

ברשותי כלים חדשים אשר אגרתי במשך זמן רב ולא השתמשתי בהם . מדובר בכוסות וקערות חרסינה. (קרמיקה) לא תוצרת הארץ. האם אני צריכה לטבול לפני השמוש?

ובכלל, איזה סוג כלים עליי לטבול לפני השמוש?

תשובה

שלום,

כאשר רוכשים כלי אוכל מגוי, ע"י קניה או מתנה, יש לטבול אותם במקווה כשר לפני השימוש. הסיבה לכך היא משום שהכלי יוצא מטומאת הגויים לטהרת ישראל. הכלים הצריכים טבילה הם כלים המשמשים להכנת אוכל, הגשתו או אכילתו (סירים, מחבתות, סכו"ם, צלחות, כוסות וכו'). גם כלים שהם תוצרת הארץ צריכים טבילה, אם המפעל המייצר אותם הוא בבעלות נכרים, או אפילו בשותפות עם נכרים (אלא שאם הנכרים שותפים בלבד יש לטבול בלי ברכה). שימו לב שגם צנצנות של מזון (גרבר, ריבה וכדו') צריכות טבילה אם רוצים להמשיך ולהשתמש בהן לאחר שהתרוקנו מתכולתן המקורית (לפני כן אין צורך להטבילן).

כלי מתכת וזכוכית יש להטביל בברכה ("ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על טבילת כלי/כלים"). מברכים ברכה אחת על כל הכלים שטובלים באותה פעם. כלי חרסינה וקרמיקה יש להטביל בלי ברכה.

יש להקפיד להסיר מהכלי מדבקות או שאר דברים חוצצים לפני הטבילה. אין לשלוח כלים לטבילה ע"י ילד פחות מגיל מצוות, אלא אם כן גדול משגיח עליו.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות